Jag har arbetat med PHP ganska länge men jag har inte riktigt förstått fördelen med klasser i PHP...
Vad är fördelen att ha klasser i php?
4 svar · 282 visningar · startad av Smultron
Jag har arbetat med PHP ganska länge men jag har inte riktigt förstått fördelen med klasser i PHP...
Vad är fördelen att ha klasser i php?
Strukturerad kod, skalbarhet, m.m., m.m.
Återanvändbarhet är ytterligare en fördel.
Intressant frågeställning tycker jag - hur använder jag/man en klass på ett bra sätt? Vad vinner jag jmfrt m att langa iväg ngt t en funktion - läs hur implementera på ett bra sätt? Mina poäng i OO och java roterar i sina gravar.. :x :e
Låt en klass representera ett element/en [del-]modul i din applikation, för att få den bästa skalbarheten. Låt inte en klass representera flera element, då blir det jobbigt, fult och ostrukturerat.
Du vinner just de som redan har skrivits i tråden, snygg strukturerad kod, skalbarhet och återanvändbarhet bl.a. Har du små PHP-dokument med lite funktioner, tjänar du väl egentligen inte så mycket på att strukturera upp med klasser. Däremot kommer du att tjäna ofantligt mycket på det om du inte är ensam i ett projekt, du skapar en stor applikation eller du vill bygga upp bibliotek för diverse funktionaliteter t.ex.
Till alla som inte programmerar PHP med klasser, börja nu! PHP5 kommer att bli mycket intressant med sitt stöd för objektorientering. Interfaces, privata variabler, m.m. smaskigt.