reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Sitter här och provkör PHP men det kunde gå bättre.
Har skrivit av nedanstående skript från en bok men det fungerar inte som det borde.
Jag har inte skrivit fel så jag undrar om isset() inte fungerar om man skickar om sidan till sig själv så att säga.
Kod:
<html>
<head></head>
<body>
<?php
if (isset($fnamn)) {
echo "Välkommen $fnamn $namn !";
}
?>
<form action="test.php" method="post">
Förnamn: <input type="text" name="fnamn"<br>
Efternamn: <input type="text" name="enamn"><br>
<input type="submit" value="skicka">
</form>
</body>
</html>
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Testa detta:
<?
if (isset($_GET['fnamn'])) {
echo "Välkommen $_GET['fnamn'] !";
}
?>
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Tack för svar, men felmeddelandet:
Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in...
Genererades.
Alltså, sicken värdelös bok. :-( Hur kan man släppa litteratur utan att kolla så kodexemplen fungerar? :-/
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Jag skrev lite fel. Testa detta.
<?
if (isset($_POST['fnamn'])) {
echo "Välkommen " . $_POST['fnamn'];
}
?>
Just nu sitter jag vid en dator när jag inte har php så det är lite svårt att testa.
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Ja, nu funkar det ju :-) Tackar för hjälp!
Tycker dock att det är dåligt att släppa en bok (Php4 programmering av Jesper Ek) med felande kodexempel :-(
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg /r grr för sent :p
<?
if (isset($_POST['fnamn'])) {
echo "Välkommen " . $_POST['fnamn'] . "!";
}
?>
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Dom är inte felaktiga, men dom är inte heller korrekta.
Att du måste ändra $fnamn till $_POST['fnamn'] beror helt enkelt på vilka inställningar du har i filen php.ini ;)
Här är en av många trådar om detta:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=23&threadid=46856
Qimen »
POST skulle det va. :p
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
Web-Tor skrev:
Qimen »
POST skulle det va. :p
Aboo nu har jag suttit förlänge med phpn (ex. antal timmar :p ). Först ändrar man om till Get och sen när man gjort så det fungerar går man på lunch utan att posta svaret :e