webForumDet fria alternativet

Bästa online kurserna för php

10 svar · 312 visningar · startad av Corp

CorpMedlem sedan maj 2003124 inlägg

Försöker lära mig genom att läsa böcker men jag är för dum för det...så jag behöver online kurser eller tutorials med bilder för att fatta! =)

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Kan du något språk sen tidigare? I så fall, vilket?

Php påminner mycket om andra språk.

Kan du förresten HTML?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Du kan kolla IDG:s WebStudio och PHPPortalen, båda har artiklar om PHP. Sedan så är ju PHP:s officiella sida bra också om det är någonting specifikt man behöver kolla upp.

Jag kan grunden om man säger så i HTML, de mer avancerade sakerna gör jag i dreamweaver, där jag kan kolla på layouter och switcha till koden snabbt.

Så saknar kunskap om ren html men grunderna kan jag...

Jag kan inget annat språk!

PHPPortalen är mycket bra men det är ju mest för personer som redan sitter och kodar. Jag behöver mer lite titta och lär...=)

Okej, då kan du kika på de tipsen som redan framkommit, men kika också lite mer på HTML, för det hänger ihop. Det du gör med Php är att skapa HTML-kod.

(Har man vana med ett annat liknande språk räcker det oftast att bara slå upp funktionerna i manualen på se.php.net allteftersom man behöver dem.)

Vi kan väl ta en liten, kort, grundkurs här... (jag sysslar med utbildningen och har gjort en del guider i andra ämnen)

Php-koden bakas in i html-koden och man har en speciell tagg för att tala om att det är php-kod. Den ser ut så här:

Start: <?php
Slut: ?>

Exempel:

<html>
<head>
<title>Php-test</title>
</head>
<body>
<?php
echo("Det här skrivs ut av Php.");
?>
</body>
</html>

När du sedan går in på sidan och tittar på koden ("visa källa") så ser det här ut så här:

<html>
<head>
<title>Php-test</title>
</head>
<body>
Det här skrivs ut av Php.
</body>
</html>

Php-koden visas aldrig hos besökaren, utan han/hon ser bara resultatet.

Låt oss titta närmare på Php-koden:

echo("Det här skrivs ut av Php.");

Echo är kommandot, och det skriver ut saker. Det som står innanför parenteserna är det som ska skrivas ut. När det gäller text så måste det skrivas inom citationstecken. Slutligen används ett semikolon ; för att tala om att kommandot är slut.

Det är några till tecken som har lite specialla funktioner: { och }, och så finns det några ord som "if" för att testa saker och "for" för att göra slingor. Men annars handlar det mest om att lära sig kommandona (eller rättare sagt, lära sig hur manualen på http://se.php.net/ är uppbyggd så du kan leta rätt på kommandona där.)

tackar då fattar jag lite bättre! =)

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

Annars om du kan tänka dig att testa en bok i alla fall (om du inte redan läst denna) så rekommenderar jag starkt PHP 4 programmering av pagina, lätt att förstå och bra som grund... men när du tagit dig igenom den så är det bara att testa dig fram och använda wF och php.net som referenser ;)

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Det bästa lärosättet enligt mig är att studera andras kod. Är det något i koden som man inte förstår slår man upp det i manualen eller så frågar man på tex wF. Sedan är det "learning by doing" som gäller. Böcker i all ära (de är bra att slå upp i), men försöker man inte koda själv så lär man sig aldrig. :)

Till sist: Du lär dig av dina misstag, inte av dina framgångar. ;)

jazzilMedlem sedan maj 2003151 inlägg

Jag anväde mig en kombination av IDG och att fråga skiten ur folket på wF :e

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)