webForumDet fria alternativet

MySQL/PHP

13 svar · 487 visningar · startad av Christine

ChristineMedlem sedan dec. 20035 inlägg

Hej!

Jag ska göra en hemsida som bl.a. ska innehålla ett kalendarium som ska vara kopplat till en databas (MySQL) skriven med PHP.
Nu skulle jag verkligen behöva en del hjälp på vägen... finns det någon snäll själ som skulle kunna ge mig några tips till koder etc?
Är heeelt lost... har ingen aning om hur jag ska gå tillväga.

Mvh

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Välkommen hit till Webforum Christine! :)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Här finns många färdiga script och tutorials: http://www.hotscripts.com/PHP/index.html

pellefant: tack! =)

GunnarD: tack för tipset, det fanns en hel del om kalendrar där... men när jag väl laddat hem dem så kan jag inte öppna dem... vilket program ska de öppnas i? efter jag har unzippat dem blir de nämligen windowsfiler...
det är ju php-filer så de borde väl kunna öppnas med dreamweaver... eller har jag fel?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

dem blir de nämligen windowsfiler

Vad är det?

det är ju php-filer så de borde väl kunna öppnas med dreamweaver... eller har jag fel?

Nej, du har inte fel. Php-filer går att öppna i DreamWeaver.

hmm... tror att de heter windowsfiler iaf.
jo, det är sådana filer som man måste välja vilket program de ska öppnas i alt. öppnas i webbläsaren.
men när jag väljer DreamWeaver så får jag bara upp ett felmeddelande att den inte stöder den typen av program.

Men vad är det för filändelse?
Vad är det för tecken efter punkten?

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Datorn associerar inte php-filerna med något program helt enkelt. Därför blir filerna s.k windowsfiler som christine kallar det. Så det gäller ju att Christine manuellt associerar php-filerna med något program. T.ex notepad eller vad hon nu använder för program.

Så för att få ytterligare hjälp. Vad använder du för html-editor Christine?

:)

Hon har skrivit om DreamWeaver ett par gånger så det är nog ingen högoddsare att hon använder just DreamWeaver.

Hmm... html-editor? Vad menar du?
Jo, det är ju så att i skolan har vi fått i uppgift att använda oss av dreamweaver där vi ska bädda in php i html. Uppgiften i sig är väldigt svår... har aldrig hållt på med php förut däremot med en del html, men det var längesedan. Så därför måste jag använda DreamWeaver.

Hmm... html-editor? Vad menar du?

DreamWeaver = HTML-editor

Har du hittat vilken filändelse filerna har?

Web-Tor skrev:

Hon har skrivit om DreamWeaver ett par gånger så det är nog ingen högoddsare att hon använder just DreamWeaver.

Hoppsan web-tor, får skylla på att jag var trött. Det står ju dreamweaver lite överallt ser jag nu. :e

Christine: Om jag fattat ditt problem rätt. Högerklicka på php-filen (som har en windowsflagga) Dubbelklicka så får du upp en ruta där det står att inte filen kan öppnas. Du har då två alternativ att välja mellan.

1. Använd webtjänsten för att hitta rätt program
    eller
  2. Välj program i en lista

Välj alternativ 2 och tryck OK.

Välj dreamweaver i listan av program som kommer upp. Bocka i rutan längst ner där det står "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen"

mibbe och web-tor:
tror att mina problem börjar att lösa sig, diskussionen är igång på phpportalen.. kan ha varit så att det inte fungerade på grund av att jag inte hade apache installerat, men nu är jag iaf på god väg... =)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)