Jag är NY när det gäller PHP men vill börja göra rätt direkt. Vilken är lätt att använda och förstår. Vilken template rekommenderar ni och var går den att hitta?
Hjälp mig in i PHP-världen!
9 svar · 438 visningar · startad av Compusa
Jag är NY när det gäller PHP men vill börja göra rätt direkt. Vilken är lätt att använda och förstår. Vilken template rekommenderar ni och var går den att hitta?
Hjälp mig in i PHP-världen!
Jag använder detta exempel av Spin men får följande felmeddelande (har kopierat rakt av, inga ändringar.)
Parse error: parse error, unexpected T_STRING, expecting T_OLD_FUNCTION or T_FUNCTION or T_VAR or '}' in c:\inetpub\wwwroot\php\TemplateClass.php on line 5
Vad är felet???
Sätt ett semikolon efter private $templatePage.
Parse error: parse error, unexpected '$', expecting T_OLD_FUNCTION or T_FUNCTION or T_VAR or '}' in c:\inetpub\wwwroot\php\TemplateClass.php on line 5
Jag la till en PHP-.avgränsare i slutet också "?>"
Fortfarande felmeddelande
Min kod
TemplateClass.php
<?php
class MyTemplateClass {
// Sedan PHP4.2.2 ( Tror jag det är... ) kan man använda privata variabler i klasserna
$ templatePage;
function MyTemplateClass( $strPage ) {
// Nedan läggs din HTML-fil till i variabeln $templatePage
$this->templatePage = implode( '', file( $strPage ) );
}
function setValue( $keyName, $value ) {
$this->templatePage = str_replace( "{" . $keyName . "}", $value, $this->templatePage );
}
function showPage() {
echo $this->templatePage;
}
}
?>
My Php.php
<?php
require( "TemplateClass.php" );
$templateClass = new MyTemplateClass( "MyTemplate.tpl" );
$templateClass->setValue( "SID_TITEL", "Min titel!" );
$templateClass->setValue( "SID_INNEHALL", "Det här är mitt innehåll på min sida, som är uppbyggt med templates." );
$templateClass->showPage();
?>
Det går inte att redigera ovanstående inlägg av någon anledning!
Följande rad är felskriven:
$ templatePage;
Så här skall det se ut:
$ Private templatePage;
Hur som helst, DET FUNGERAR INTE! Snälla någon?
Compusa skrev:
Så här skall det se ut:
$ Private templatePage;
Nej. Så här ska det se ut:
private $templatePage;
Ingen mellanslag mellan dollartecknet och variabelnamnet.
Forfarande detta felmeddelande:
Parse error: parse error, unexpected T_STRING, expecting T_OLD_FUNCTION or T_FUNCTION or T_VAR or '}' in c:\inetpub\wwwroot\php\TemplateClass.php on line 5
Fatal error: Cannot instantiate non-existent class: mytemplateclass in c:\inetpub\wwwroot\php\myphp.php on line 4
Kan det ha med någon inställning med php.ini att göra? Jag har nog bara standardinställningarna.
private finns väl inte förren php5? Hur som helst, testa detta:
var $templatePage;
istället för
private $templatePage;
tackar bohlin!! Detta löste problemet! Spin om du läser detta, var kan jag finna mer info om ditt template och hur det fungerar???