Hejsan
Jag undrar när en session upphör. Det är ju den tiden som finns i session.gc_maxlifetime men uppdateras en session när man uppdaterar en sida eller måste man sätta den igen om man vill att den ska gälla längre..
Tacksam för snabbt svar!
/A
4 svar · 360 visningar · startad av arvjos
Hejsan
Jag undrar när en session upphör. Det är ju den tiden som finns i session.gc_maxlifetime men uppdateras en session när man uppdaterar en sida eller måste man sätta den igen om man vill att den ska gälla längre..
Tacksam för snabbt svar!
/A
Re: session timeout
arvjos skrev:
Hejsan
Tacksam för snabbt svar!
/A
Jag tror du måste sätta den om på nytt för att den skall uppdateras!
kommer jag få ett nytt session id då?
arvjos skrev:
kommer jag få ett nytt session id då?
Jag kan inte PHP men jag tror att du får ett nytt id. Om du vill ha kvar det gamla men i en ny session kan du använda (http://se2.php.net/manual/sv/function.session-id.php) för att trixa runt med id:na.
arvjos skrev:
Jag undrar när en session upphör.
Det vet man aldrig riktigt såvida man inte i skriptet anger att den ska förstöras. session.gc_maxlifetime talar bara om hur länge den minst ska vara aktiv. Beroende på hur många besökare du har så kan en session faktiskt vara aktiv på servern i flera dygn utan problem. Det som styr raderingen av sessionfilerna är dessa 2 rader i ini-filen:
session.gc_probability = x
session.gc_dividend = xxx
Det är alltså frågan om en slags slumpartad radering av filerna baserad på antalet unika sessions.
arvjos skrev:
uppdateras en session när man uppdaterar en sida eller måste man sätta den igen om man vill att den ska gälla längre.
Om en session är aktiv så förlängs den när sidan uppdateras och samma session-id behålls.
[r]
Notera dock att varje sida måste börja med session_start(); för att din session ska bibehållas mellan olika sidor.