hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg Hej,
Jag sitter och grunnar lite på en inloggning. Jag har en katalog /katalog/ som är skyddad med en .htaccess fil. När man surfar till den så får man upp en inloggningsruta.
Jag skulle vilja göra inloggingen till /katalog/ från en webbsida, t ex /login.php. Kan jag på något sätta servervariablerna via login.php så att jag inte får upp inloggningsrutan när jag går till /katalog/? Jag vill inte att det ska synas på adressraden (typ http://anv:losen@doman.com/katalog/) utan det ska vara transparent.
Givetvis går det att lösa med sessioner istället, men jag skulle vilja att alla filer (även t ex .pdf och .txt) i /katalog/ är skyddade och inte bara php-filerna.
Några förslag?
Hälsningar
Håkan
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Skapa först inloggningsformulärssidan, givetvis utanför katalogen /katalog/.
Sedan skapar du en php-sida som hämtar in data från formuläret (alternativt så slår du ihop inloggningssidan med den php-sida som hämtar data).
Efter att du hämtat användarnamn och lösenord skriver du:
// låt säga att användarnamn ligger i $user och lösenord i $pass
$decodestr = $user.":".$pass;
$authbasic = base64_encode($decodestr);
header("Authorization: Basic ".$authbasic."\r\n");
header("Location: /katalog/");
Jag har inte testat koden men den borde fungera.
r/ encode istället för decode
hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg Hej,
Testade koden, men inloggningsfönstret kommer fortfarande upp :(
Några förslag :)
/Håkan
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg r/ Nej, verkar som om det inte fungerar riktigt ser jag nu. Hmm
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Notera ändringen i koden. Det ska vara encode och inte decode som jag först skrev.
Men det verkar som om Authorization-koden inte skickas med i headern när den går till katalogen av någon anledning.
hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg