webForumDet fria alternativet

Märkliga tecken när php-fil körs schemalagt

PHP

4 svar · 283 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag har skrivit ett php-skript som ligger på en Windows-burk och hämtar rubriker från en extern sida på nätet. Jag använder sedan en "schemalagd aktivitet" för att köra denna med jämna mellanrum. Problemet är att å, ä och ö byts mot diverse tecken. Exempel:

Boverket sõger ja till ICA Maxi.
v- och mp-r**÷ster hotar budgetf÷**rslaget.

När jag kör filen direkt från nätet fungerar det utmärkt, men när filen körs direkt av php.exe på servern uppstår ovannämnda fel. Känner någon igen detta och/eller har en aning om vad det skulle kunna bero på?

Är det ingen som har en aning?

Medlem sedan maj 2003151 inlägg

Det kan vara att din webläsare eller ngt annat inte är kompatibelt men de svenska extra tecknerna prova att ersätta alla

Ö med "Ö"
Ä med "Ä"
Å med "Å"

Inte för att det är PHP men det funkade inte annars
Utan ""

I dina texter.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

När du kör shemalagt kör du det i "DOS"-läge, och där används en annan teckentabell än i Windows.

Du har samma problem om du i konsolfönster ska lägga in värden i PHP.

Jag har konsterat att jag har samma problem när jag ska använda Lynx på Windows. Får fel teckentabell.

Matte skrev:

Jag har konsterat att jag har samma problem när jag ska använda Lynx på Windows. Får fel teckentabell.

Så jag antar att det inte finns någon enkel lösning? Hursomhelst har jag gjort en "skitig" lösning med enkla ersättningar, men jag gillar det inte. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)