webForumDet fria alternativet

Formulär med databas

1 svar · 405 visningar · startad av essel

esselMedlem sedan nov. 20031 inlägg

Jag vill skapa ett formulär där besökaren anger viss information om sig själv. ex kön, ålder, längd. De angivna svaren skall sedan hämtas från en MySQl databas och sedan presenteras u nytt eller i samma fönster, ex. Den angivna information skall sedan söka igenom databasen för att ge ett förslag på produkt.

"Hej MARIANN!

Du har angett följande information i vårt webbformulär.

Kön: KVINNA
Ålder: 26
Längd: 160 cm
Favoritfärg: RÖD"

Den angivna information skall sedan söka igenom databasen för att ge ett förslag på produkt:
Längd = Viss storlek ex LITEN
RÖD = Produkten ex BIL
Detta skall då generera följande:

"Med anledning av ovan angivna information rekommenderar vi följande:

En LITEN BIL

Mina frågor blir då följande:
1.Hur hämtar jag valen i forumläret från min databas?
2. Hur får jag formuläret att söka igenom databasen?
3. Hur får jag resultatet att visas direkt i webbläsaren, utan att skickas vidare via mail?

Jag är ingen större fena på hur databasen skall byggas upp men det löser jag med lite hjälp. Det största problemet är formuläret?

Tack//

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Det är lite mycket på en gång för att du ska få en lösning utan vidare. Dessutom är det inte helt glasklart vad du redan har gjort och inte gjort.

Finns det någon databas ö.h.t. idag?
Har du gjort någon sida innehållande formuläret som ska fyllas i?

1.Hur hämtar jag valen i forumläret från min databas?
Det behövs inte om du ska presentera vad som valdes på nästkommande sida. Dessa finns redan tillgängliga i $_POST

2. Hur får jag formuläret att söka igenom databasen?
Eftersom värdena finns i $_POST så jämförs dessa med motsvarande kolumn i din databas. Hur beräkningen/bedömningen ska göras få man ta ställning till när man vet vilken information som finns i kolumnerna.

3. Hur får jag resultatet att visas direkt i webbläsaren, utan att skickas vidare via mail?
Hur menar du nu. Är det så att du har ett färdigt skript där resultatet idag skickas via mail eller hur kom du fram till denna fråga?

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)