Hur är det med att ladda upp filer via php, har läst en del att det kan bli problem om webbhotellet kör safe mode. Stämmer det? Och i så fall går att det att komma runt?
För att kunna göra thumbnails, måste servern ha GD library installerat då?
Kör webhotellet safe_mode finns det inget sätt förutom via FTP att ladda upp filer. Och självklart har PHP funktioner för FTP... Dock så är det inte så säkert, eftersom att du då måste logga in med dina inloggningsuppgifter för FTPn. Men du kanske inte bryr dig om det? :)
Jag gjort skript med flera servrar som kört med safe_mode och har aldrig haft några problem med mina skript.
Det enda jag råkat ut för vid ett tillfälle var att det gick inte att via FTP-programmet radera en fil som laddats upp, modifierats av GD samt sparats. Men däremot gick det alldeles utmärkt att ta bort filen med ett PHP-skript, så det var inget större problem :)
Det enda med safe_mode är att man behöver bara tänka på rättigheterna, samt att en del inställning på servern går inte att ändra på med ini-set eller htaccess.
Aha, där ser man. Jag trodde att det var helt kört ( Kan bero på att när jag programmerade i PHP bara använde copy() när jag laddade upp filer ). Bra att någon kom och redde ut begreppen. :)
Nexus86 skrev:
Vad är det för osäkert att logga in på FTP via PHP?
Eftersom att du måste använda dina FTP-uppgifter som du fått från webhotellet. Får någon tillgång till dessa så vet man inte riktigt vad personerna kan göra...