kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg Hej,
Jag behöver hjälp med att ställa in dessa båda program på min dator. Apache och PHP tycks jag ha fått rätt på. När jag går till http://localhost/phpMyadmin/ hittas ingen sida, vilket det väl borde, eftersom jag i config.inc.php i phpMyAdmin har skrivit just denna url.
Jag hade tänkt följa denna tut, men förstår inte riktigt hur jag ska skriva i dospromten. När jag skriver C:\mysql\bin\mysql -u root -p får jag fram "Enter password:". Där skriver jag inget eftersom jag i my.ini har user=root och password=. Likväl får jag felmeddelandet "Error 1045: Access denied for user: 'root@localhost' <Using password: NO>"
Krångligt värre...
Har du kollat att biblioteket verkligen heter phpMyadmin och inte phpMyAdmin-2.4.0 eller liknande?
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg Jo det heter så. Från en php-editor fick jag detta meddelande:
Welcome to phpMyAdmin 2.5.4
phpMyAdmin tried to connect to the MySQL server, and the server rejected the connection. You should check the host, username and password in config.inc.php and make sure that they correspond to the information given by the administrator of the MySQL server.
Error
MySQL said:
#1045 - Access denied for user: 'root@127.0.0.1' (Using password: NO)
Kan du öht komma in på mysql?
Alltså köra
C:\mysql\bin> mysql
eller
C:\mysql\bin> mysql -u root
Det är väldigt konstigt då per default så har alla användare på localhost access till mysql utan password.
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg För "C:\mysql\bin\mysql" får jag:
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with...etc
För "C:\mysql\bin\mysql -u root" får jag:
Access denied... dvs samma felmeddelande som tidigare.
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg my.ini i windows katalogen ser ut så här:
#This File was made using the WinMySQLAdmin 1.3 Tool
#2003-10-19 18:21:11
#Uncomment or Add only the keys that you know how works.
#Read the MySQL Manual for instructions
[mysqld]
basedir=C:/mysql
#bind-address=127.0.0.1
datadir=C:/mysql/data
#language=C:/mysql/share/your language directory
#slow query log#=
#tmpdir#=
#port=3306
#set-variable=key_buffer=16M
[WinMySQLadmin]
Server=c:/mysql/bin/mysqld-nt.exe
user=root
password=
Kan det vara ngt fel här?
Din my.ini fil verkar OK. Det lösenordet som (inte) står där är inte samma som används för att komma åt mysql databaserna.
Kolla om du har ett lösenord eller inte:
c:mysql/bin> mysql
mysql>use mysql
mysql>select password from user where User='root' and Host='localhost';
Du bör få ett tomt fält som svar. Är det inte tomt så har du av ngn anledning ett lösenord som du måste använda. (Den är krypterad i databasen).
Du kanske skulle testa att lägga till någon användare med GRANT och använda dessa uppgifter i din cofig.inc.php fil.
Kan du köra winmysqladmin? Det kan stå om det är något som inte funkar. Grönt ska trafiklampan som kommer upp lysa. Dubbelklicka på winmysqladmin i mysql/bin.
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg Det kommer fram en kolumn med två rader, i den första raden står Password och i den andra raden står ingenting, den är tom.
I fönstret Err File i WinMySQLadmin står:
Version: '4.0.1-alpha-nt' socket: '' port: 8781040
MySql: ready for connections.
Börjar ta slut på ideer för min del.
Kan du kolla http://localhost/phpMyAdmin/ från din webbläsare? Du sa tidigare att dev var en php-editor som gav dig meddelandet.
Står det cannot connect to mysql eller hittas inte sidan?
Har du kollat att du har rätt namn och tomt lösenord i din config.inc.php fil? Alltså:
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config'; // Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root'; // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password'] = ''; // MySQL password (only needed
// with 'config' auth_type)
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg Jo config.inc.php ser ut precis så.
När jag nu med webläsaren gick till http://localhost/phpMyAdmin/ så kom jag till "Index of /phpMyAdmin".
Och om du går in på index.php?
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg Då visas sidan i Dreamweaver.
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg Blev lite fel där.
Det ska vara: Samma välkomsthälsning och felmeddelande som tidigare i php-editorn visas i webläsaren.
Jag såg att jag hade lagt phpMyAdmin fel och har rättat till det nu. Verkar dock inte göra någon skillnad.
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg I WinMySQLadmin under fliken Environment ser jag att det vid MyODBC står att "Driver 3.51 Not Found". Under fliken Databases visas två likadana ikoner "mysql" och "test" som jag läst att det ska gå att högerklicka på för att kunna skapa databaser. När jag gör det får jag bara valen Flush, något Create database visas inte. Jag ser också att ip-numret inte är statiskt.