webForumDet fria alternativet

Sälja PHP Applikation

19 svar · 871 visningar · startad av Smultron

SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg

Jag har tänkt att sälja en php applikation.
men hur skall jag göra för att skydda min kod?
Kryptera eller så för att man inte skall kunna kopiera den om mna köper o så?

Finns det nåt bra sätt eller?

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Skriva så krånglig kod som möjligt?

Tror inte det går att fixa på något annat sätt för om det hade gått att kryptera så skulle alla php-versioner vara tvungna att kunna dekryptera för att visa sidan och det finns (troligtvis) inte.

munktellMedlem sedan sep. 200350 inlägg

MMCache kan man kryptera och så med.

http://turck-mmcache.sourceforge.net/

[edit]
Kräver dock att den du säljer det hela till även kör MMCache, dock är det en halv trevlig application så det kanske dom ej gråter över.. :P

Tror inte de flesta som har plats på webbhotell (de allra flesta med andra ord) blir särskilt glada över det eftersom att de inte kan installera extensions. :)

Tjaa, iof kanske nått webhotell har köpt Zend Encoder för sina kunder, då kan man ju alltid använda sig av det...

Fast det kanske är för mycket att hoppas på även det..

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Jag skulle nog säga att man med PHP inte säljer färdiga applikationer. Antingen så utvecklar man skräddarsydda lösningar och säljer hela lösningen - kod och allt. Eller så skapar man en tjänst som kunden abonerar på, dvs körs från din egen server.

Att sälja koden går ju, men som du säger, problemet är att det är lätt att sprida den vidare. Fast det är klart, copyright issues gäller ju på källkod och du kan ju stämma de som sprider den vidare förutsatt att du har bevis för att det är just din kod (något som bör vara omöjligt att se enbart via output på en hemsida :( )

// Nippe

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

nkrantz skrev:

Jag skulle nog säga att man med PHP inte säljer färdiga applikationer.

Que? :q

Ett av många exempel på färdiga PHP-applikationer som säljs: http://www.vbulletin.com

Smyg in en header någonstans där det blir riktigt svårt att hitta och skriv ditt namn i den. Det blir lite svårare att se men du kan iaf bevisa att det är din kod. ;)

vbulletin har öppen source, och att det är användandet man betalar för, samt möjligheten att ladda ner det hela...

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Skarre: Som munktell säger så är det open source, det vill säga, du skyddar inte koden! Och det var ju det som Smultron ville göra! Att mitt inlägg kanske inte var det tydligaste är en annan sak ;)

nee, men som jag fattat det så går det typ inte utan man får lita på de som köper helt enkelt?

Annars kan du nog få jobba en del. ;)

Du kan ju kryptera det på så sätt att du först krypterar koden med base64_encode() och kollar hur koden ser ut krypterad, kopierar den till en sträng och sedan kör en eval på decrypt. Lite svårt att förklara men:

$kod = 'ZWNobyBcIlRFU1RcIjs=';  // Kod krypterad med base64_encode()  (echo "TEST";)

$kod = base64_decode($kod);
eval($kod);

Men det blir nog mest rörigt. :)

R// Glömde ett semikolon. :r

R2// crypt är one-way. :r

R3// Tillägger dock att det inte är vidare svårt att ta reda på koden ändå men det försvårar en del. Men som sagt "det blir nog mest rörigt". ;)

jonas29Medlem sedan mars 200327 inlägg

Jag tror att du inte kan skydda koden på ngt enkelt sätt.
Men om du har gjort en application i php så kan du sälja. Men om du vill sälja den igen så så måste du nog skriva att dom inte köper källkoden. Så länge du inte säljer den så har du fria händer att sälja den flera gånger. Rätta mig om jag har fel?

/Jonas

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Kompilerade applikationer går inte heller att skydda mot kopiering, så hur hoppas du på att kunna skydda en okompilerad?

jonas29 skrev:

Så länge du inte säljer den så har du fria händer att sälja den flera gånger. Rätta mig om jag har fel?

Om jag förstår dig rätt, har du rätt. Det Smultron är ute efter är att sälja licenser att använda hans/hennes applikation, inte att sälja själva applikationen.

mjo exakt....

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Kompilerade applikationer kan man i alla fall skydda mot att någon annan snor den och vidarutvecklar den.

om jag gör som Nexus86 sa, blir inte applikationene onödigt seg då?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jo, det sänker definitivt hastigheten, dessutom blir det enormt mycket bökigare för dig att utveckla. Dessutom är skyddet ganska minimalt...

kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg

Lägg finurligt in en kodsnutt som gör att applikationen tar kontakt
med dig. Då kan du ju kontrollera om du fått betalt för just den kopian.

Det jag gav var bara ett exempel på hur man hade kunnat gjort. Det var absolut inte meningen att du skulle använda det. Dels för att det lär slöa ner en hel del med att både ha base64_decode och eval och dels för att, precis som spango säger, skyddet är minimalt. :)

kbking skrev:

Lägg finurligt in en kodsnutt som gör att applikationen tar kontakt
med dig. Då kan du ju kontrollera om du fått betalt för just den kopian.

Problemet är bara att sådana inte är vidare svåra att hitta. :l

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)