webForumDet fria alternativet

Phpsuexec?

5 svar · 256 visningar · startad av Gislaved.net

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad phpsuexec är för något, och hur det skiljer sig från vanlig PHP?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det är en modul som inte tillåter andra användare på servern att läsa dina PHP-dokument, i stort sett. Med PHP som Apache-modul tillåts andra användare att komma åt dina PHP-dokument pga att PHP då använder sig av everyones rättigheter. Med PHPSuexec så körs dina filer med ägarens rättigheter, men kan inte kommas åt av andra användare. Om jag har förstått saken rätt.

Jag kan också lägga till att varje användare då behöver sin egen php.ini-fil i varje katalog där det finns PHP-dokument.

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Okej. Behövs det alltid en php.ini i varje katalog, eller använder PHPSuexec någon standardinställning om man utelämnar det?

Vad är det för nackdelar med PHPSuexec?

Som jag har förstått det så behövs en, det finns inga standardinställningar för PHPSuexec. Det blir med andra ord som att köra ett "vanligt" konfigurerat PHP utan php.ini.

Men lite inte riktigt på det jag säger, jag har själv inte använt PHPSuexec utan bara läst om det. :)

Nackdelar finns det självklart. T.ex. så får PHP-dokument inte ha högre rättigheter än 0755 ( Vilket de iofs inte ska ha även om man inte kör PHPSuexec ) för då kommer de inte att exekveras, och man får ett "500 Internal Server Error". Även katalogen med dokumenten måste ha lägre värde än 0755. Använder du dig av fil-uppladdningar ska du ha dessa i en egen katalog över scripten, med troligtvis rättigheterna 0777 ( Vilket är standard ).

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)