P Pedda Medlem sedan juni 2000 6 032 inlägg Frågan 15 okt. 2003 08:48 #1 Jaha, nu har min ISP spärrat så man inte kan skicka mail med mail() funktionen. :(
Finns det något sätt att gå runt det?
I insikt Medlem sedan okt. 2003 17 inlägg Re: Kan inte skicka mail
Pedda skrev:
Jaha, nu har min ISP spärrat så man inte kan skicka mail med mail() funktionen. :(
Finns det något sätt att gå runt det?
Byta webbhotell, förslagsvis. Annars beror det väl på vad som finns på servern i övrigt som du kan använda...
//i
P Pedda Medlem sedan juni 2000 6 032 inlägg Nu gäller det inget webbhotell, borde ha skrivit att det är min lokala server där jag bara angett smtp inställningarna i php.ini!
Jag vill ju kunna testa mina skript lokalt innan man lägger upp på något webbhotell.
I insikt Medlem sedan okt. 2003 17 inlägg Kanske det är något med de headers du skickar med mailet. Om du själv kör servern, stoppar inte ISP:n mail funktionen, utan mailet som går ut. Det är möjligt att de har spamskydd som blockerar det.
Testa denna funktionen (från php.net )
function send_mail($myname, $myemail, $contactname, $contactemail, $subject, $message) {
$headers .= "MIME-Version: 1.0\n";
$headers .= "Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1\n";
$headers .= "X-Priority: 1\n";
$headers .= "X-MSMail-Priority: High\n";
$headers .= "X-Mailer: php\n";
$headers .= "From: \"".$myname."\" <".$myemail.">\n";
return(mail("\"".$contactname."\" <".$contactemail.">", $subject, $message, $headers));
}
Du kanske inte behöver Priority där, men testa dig fram och se om det fungerar.
]i[
// Redigerar:: mer info på http://se.php.net/manual/sv/function.mail.php
P Pedda Medlem sedan juni 2000 6 032 inlägg Liknar den kod jag använder.
Detta är det felmeddelande jag får:
Warning: mail(): SMTP server response: 553 <min@mail.se>: Sender address rejected: not logged in as owner in c:\apache\htdocs\projekt242\buy.php on line 48
C cefalk Medlem sedan juni 2000 278 inlägg Det har inte med php att göra det verkar vara som det har med din mailserver att göra. Mer info behövs.. Vilken SMTP använder du etc etc....
P Pedda Medlem sedan juni 2000 6 032 inlägg
cefalk skrev:
Det har inte med php att göra det verkar vara som det har med din mailserver att göra. Mer info behövs.. Vilken SMTP använder du etc etc....
Ja, jag säger ju att min ISP har spärrat det, vad jag undrar är ju om det finns något sätt att gå runt det på?
C cefalk Medlem sedan juni 2000 278 inlägg Okej. Använder du dig av ett webbhotells smtp som kräver inloggning för att skicka mail?
P Pedda Medlem sedan juni 2000 6 032 inlägg Nej, de smtp inställningarna jag har gjort i php.ini är från min ISP.
Det fungerade innan dom har gjorde om sina inställningar.
Jag har inget webbhotell.
Nexus86 Medlem sedan okt. 2002 3 030 inlägg Det kanske är så att din ISP har satt SMTP-servern på att kräva autentisering innan den skickar mail. :q
Gein Medlem sedan sep. 2000 5 700 inlägg Kund hos Telia? Isåfall kan du ringa dom och få din spärr på port 25 borttagen.