Hallå!
Har en funktion som skickar iväg ett mail. Problemet är att användare som kör MAC får skumma tecken istället för ÅÄÖ, någon som vet hur man skall koda för att detta skall fungera?
/Niclas
12 svar · 497 visningar · startad av nkrantz
Hallå!
Har en funktion som skickar iväg ett mail. Problemet är att användare som kör MAC får skumma tecken istället för ÅÄÖ, någon som vet hur man skall koda för att detta skall fungera?
/Niclas
Lägger till en header för mailet med attributet charset och värdet ISO-8859-1, borde fungera. ( Charset ska anges med ett semikolon efter content-typeattributet )
Hej!
jag har det så här nu, utan att det funkar:
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1
Några andra tips?
Kör du någon form av htmlencode/enteties/replace eller liknande? Jag har mac och kört både cdonts, jmail och phpmail som funkar båda vägarna.
Kör en utf8_decode() på texten också för säkerhets skull. Kan hjälpa.
bassebhu: Nope, kor inget innan, texten ligger som en variabel i PHP filen.
Nexus86: Testade utf8_decode, men nu fick jag bara fragetecken pa de svenska tecknen pa min pc nar jag kollade.
Nagra andra tips?
// Niclas
aha. det har jag också råkat ut för när jag skrev direkt i koden :) men inte sen jag installerade os x.
det kan ju även bli fel när du skickar upp filerna med ftp-programmet? nån inställning där som gör att filerna konverteras på nåt sätt?
Njea.. Jag tror inte att det är där problemet ligget. Som jag hade från början (utan utf8_decode) så blev det bra på pc. Jag sitter i bakom en brandvägg och modifierar därför via ett webbgränsnitt direkt på servern. Så, jag laddar inte upp filerna överhuvudtaget just nu, med gränssnittet så sparas allt i korrekt format (påstås det)
Det är inte så att jag måste ersätt åäö med andra tecken jmf å ä ö för att få någon "global" lösning?
// Nippe
Under min asp-tid i mac os 9 så hade jag specialtecken som jag ersatte åäö med när jag ville skriva ut nåt direkt i koden. Dessa hade jag i en fil som jag hela tiden kopierade ifrån. Korkat, men vad gör man?!
Sökte på disken men hittade inte filen, men sånt ska du inte behöva hålla på med ändå =/
Har du förresten testat med vanlig "html-kodning" för åäö?
Testat med "vanlig html" kodning, ja! Det vill sig inte alls faktiskt!
Får leta vidare, återkommer om jag hittar ngt! Tack för hjälpen så länge!
// Nippe
Vänta nu...
Är det en pc du skapar filerna på och laddar upp med? är det brev som läses på en mac som ser konstiga ut? eller är det brev skickade från en mac till en pc som strular? du skriver mailklient MAC i rubriken? vilken mailklient? "outlook"? "mail"?
har du testat olika macar? det finns nämligen en stor bugg i en viss internet explorer för mac som visar alla åäö som konstiga tecken eftersom den lägger dubbla uppsättningar av konverteringsfilerna i teckenkonverteringsmappen. Men då borde alla åäö som visas i hans webbläsare vara konstiga tecken.
om så är fallet radera alla filer med svenska namn i teckenkonverteringsmappen som återfinns i macens systemmapp.
Mvh,
Okej, nu tar vi det från början ;)
Jag sitter på en PC, arbetar med php-filerna via ett webbgränssnitt. Filerna ligger på en Linuxburk. När mailen skickas från Linuxservern så blir å,ä,ö konstiga. Programmet som används för läsa mailen tror jag är MS Entourage, det kan vara andra program också, exempelvis mail. Jag skall be personen som har problem med det testa i andra mailklienter så får jag se vad han säger.
Å, ä, ö i IE fungerar bra, utan det är bara i mailprogrammet som detta uppkommer.
Så, sammanfattning: Mail som skickas från servern ser skumma ut på Mac med okänt mailprogram. Om samma mail läses på PC ser allt bra ut.
:D
// Nippe
ok. skumt. spana först upp om det är mailprogrammet bara. spana sedan upp om det bara är på den datorn. är det bara i de enskilda fallen så är det ju inte lika kritiskt och inte så mycket att göra åt i kodväg.
Mvh,