hepp... hur hanterar man PHP-kod som är blandad med "vanlig" text i en MySQL-db?
Hur får man koden att utföra det den är till för?
ex. "stoppa i " mysql_query´z i db´n m.m...
/m
10 svar · 470 visningar · startad av apan_jocko
hepp... hur hanterar man PHP-kod som är blandad med "vanlig" text i en MySQL-db?
Hur får man koden att utföra det den är till för?
ex. "stoppa i " mysql_query´z i db´n m.m...
/m
Kan du ge exempel på hur texten i databasen kan se ut?
Är det ren PHP kan du enkelt göra: eval( $row['dbtext'] );
Detta är kräver dock att du har full kontroll på vad som evalueras från databasen! Stor säkerhetsrisk annars...
...
(Har endast en "mall-sida", allt innehåll är tänkt att ligga i SQL´n, för att sen hämtas till mallsidan)
ett ex:
-->
Connect();
$result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='". $_SESSION['username'] ."'");
$rad = mysql_fetch_array($result);
echo" Välkommen $rad[namn] !";
<--
tanken är att jag vill ha med lite funktioner samt query´z m.m...:)
/m
Varför har du krångat till det? detta räcker...
$result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='$_SESSION[username]'");
eeeeh...
Det räcker...hmmm... det beror väl på vad man vill göra...(?)
Mitt förra inlägg var ett exempel på vad jag skulle kunna ha i min MySQL databas och min fråga var hur jag kan "Exekvera" kod som ligger i databasen & som är blandad med "vanlig" text...
Hoppas att jag inte har varit alltför otydlig...:)
Kikade lite på funktionen eval() men denna (om jag inte har missförstått alltihopa) används enbart för att "exekvera enklare kod" som ligger i db´n (?)
Ngn som har ett förslag?
/Markus
De flesta är nog lite fundersamma tror jag :)
Om jag hade fått för mig att ha alla Funktioner och Query's (i phpkod) i fält i databasen så ... skulle jag nog skaka på huvudet och försöka lösa det på annat sätt.
För övrigt finns det väl bara eval() för att exekvera kod.
Detta är endast lite labb....
istället för att (i vanliga fall) ha en fil/sida så försöker jag att lägga allt innehåll på mina sidor i db´n... dvs. jag har endast en mallsida/ramsida där mitt innehåll vissas beroende på vad användaren väljer att visa.
ex trycker man på länken INFORMATION så hämtas informationen till mallsidan och visas på denna på den plats som jag väljer...
jag har inte all kod i db´n... utan jag har ytterligare en fil där jag har/försöker att lägga mina funktioner...dvs. 2 st filer totalt... (funktionerna är bla mysql_connect m.m.).
...
Eam skrev:
Varför har du krångat till det? detta räcker...
$result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='$_SESSION[username]'"); $rad = mysql_fetch_array($result);
Man kan inte ha arrays inbundna i en sträng utan att ha dem omringade med "klaffar" och helst apostrofer runt index också. :)
$result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='{$_SESSION['username']}'");
Man kan inte ha arrays inbundna i en sträng utan att ha dem omringade med "klaffar".
$result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='{$_SESSION[username]}'"); $rad = mysql_fetch_array($result);
Så som "apan" har skrivit funkar bra... har jag alltid kört på, så det kan man visst ;)
heh...
tror att denna tråd har "spårat ur lite"...:)
om vi glömmer utseende på query-kod --> så har jag bara en sista fråga... är det möjligt att få ut en session som är lagrad genom att ha denna textrad i db'n?
Jätte enkelt att få ut den i "vanliga fall"....
ex.
--->
Välkommen echo $_SESSION['username']; ! <br>
Du har varit här $antalbesok gånger.
<--
(dvs.. att köra en fetch_array på tablet/raden, hämta SESSION- resultatet --> hämta antal besök --> visa resultatet...ur db´n)
/hopp...:)
[OT] Ursäkta om det spårar ur lite nu men lånar din tråd ett tag om det går bra. :)
Webslave skrev:
Man kan inte ha arrays inbundna i en sträng utan att ha dem omringade med "klaffar".
$result = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE username='{$_SESSION[username]}'"); $rad = mysql_fetch_array($result);Så som "apan" har skrivit funkar bra... har jag alltid kört på, så det kan man visst ;)
Ööh.. Nej. Isåfall kör du med någon special-smussel-variant av php.
echo "Denna fil: $_SERVER['PHP_SELF']"; // Utan klaffar. Genererar ett felmeddelande
echo "Denna fil: {$_SERVER['PHP_SELF']}"; // Med klaffar. Skriver ut det den ska.
Tack för lånet av tråden. Åter till topic. ;) [/OT]
Kan du förklara lite mer ingående, exakt vad är det du vill göra?