Kan man på nåt lätt sätt skapa en include-fil för koppling till databas i PHP?
Include
7 svar · 270 visningar · startad av WebbisNet
klart du kan, du gör en sida där du har din "connection" sats.. den vanliga mysql satsen. sedan så länkar du bara in den med följande rad:
<?
include "databas_connection_sidan.php";
?>
//Lomania
Det kan vara smart att lägga include-filen med databas satsen och lösenord utanför webbroten, om du har möjlighet till det. På så sätt kan ingen komma åt känslig information direkt via internet.
//i
insikt skrev:
Det kan vara smart att lägga include-filen med databas satsen och lösenord utanför webbroten, om du har möjlighet till det. På så sätt kan ingen komma åt känslig information direkt via internet.
//i
På mitt hotell så kommer jag inte utanför roten, det är den som är min startplats. Finns det inget annat sätt att skydda informationen?
[Detta förslaget är borttaget, så ingen läser hit och inte upptäcker nästa inlägg. //i]
På vilket sätt skulle det bli säkrare insikt? Det är ju knappast så att han skriver ut lösenord, username osv som text från hans includefil, utan enbart lägger den datan i variabler (eller?). Problemet är om php helt plötsligt skulle sluta fungera, då skulle hans php-kod skickas till besökaren istället (= besökaren kan läsa username, password osv..). Men den känns lite b-aktigt att man inte har någon mapp som ligger utanför rooten. Det vore det bästa.
Om det är apache på servern så kanske du kan lägga din includefil i en mapp som du skyddar med en .htaccess-fil så att inga utomstående kommer åt den.
Visst, fel av mig. .htaccess vore helt klart ett bättre sätt. Har inte det problemet själv, antar att jag inte tänkte efter bara...