Om man inte sätter någon tid på sina kakor så försvinner kakan när man stänger fönstret ju. Men gör den alltid det?
Har för mig jag läst någonstans att de inte försvinner alltid. :l
Kakfundering...
7 svar · 199 visningar · startad av Qimen
Finns det andra webläsarfönster öppna fortfarande försvinner dom nog inte.
Den dör när sessionen är över, om man inte anger timestamp för slutdatum.
Jag tänkte göra så här till ett inloggningssystem. Jag sätter en kaka vid inloggningen med ingen sluttid.
För att kunna vara på de inloggade sidorna måste kakan finnas ju. Loggar man ut så skrivs den gammla över, dvs den förstörs. Stänger man fönstret så försvinner kakan och då kan man inte komma in på de inloggade sidorna heller.
Gör man bara som man ska och loggar ut så är det inga problem. Har man inga andra fönster öppna så går det bra att stänga fönstret direkt också. Tycker det borde fungera bra. Men hur säkert är det?
Tja, lika säkert som sessioner i stort sett. :)
Känner du dig osäker så kan du ju alltid bygga upp ditt eget lilla sessions-system för att kunna styra precis som du vill. Det är som att uppfinna hjulet igen, men då får du däremot ett hjul där däcken passar perfekt och inga ekrar är trasiga. :OO :)
SPiN skrev:
Tja, lika säkert som sessioner i stort sett. :)
Känner du dig osäker så kan du ju alltid bygga upp ditt eget lilla sessions-system för att kunna styra precis som du vill. Det är som att uppfinna hjulet igen, men då får du däremot ett hjul där däcken passar perfekt och inga ekrar är trasiga. :OO :)
Asch då kör jag med detta system. :)
Loggar man inte ut korrekt får man skylla sig själv :p
En nackdel är att du inte kan anpassa ditt system till personer som inte har cookies påslaget, vilket du kan om du använder sessioner. Bara så att du har det i tankarna. :)
SPiN skrev:
En nackdel är att du inte kan anpassa ditt system till personer som inte har cookies påslaget, vilket du kan om du använder sessioner. Bara så att du har det i tankarna. :)
Hmm har tänkt på det också, men de flesta har väl cookies aktiverat och har man inte det kan man väl ganska lätt aktivera det?
Om inte, så får man vänta att spela (system är till ett webbspel) tills man kommer till en dator med kakor.