insiktMedlem sedan okt. 200317 inlägg Hej!
Ny på forumet, hoppas detta är rätt ställe att fråga. Jag har ett konto på ceraprimas webbhotell och tänkte installera en webbshop. Har tittat lite på osCommerce (eftersom det ingår i webbhotellet) och undrar om någon har erfarenhet av det? Det ser enkelt och bra ut, men jag vill gärna komma igång med det så fort som möjligt och vet inte hur mycket jag måste konfigurera själv för att få det rätt.
Kommentarer? Finns det andra, bättre webbshopar som använder PHP och MySQL?
Tacksam för kommentarer.
//i
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag hade inte sett den tidigare, men den verkar ju helt ok. Det finns ju hur många olika webshop-system som helst där ute i PHP-djungeln, och alla kan ju göra olika saker med olika effektivitet, osv. Tycker du att osCommerce klarar av det du vill ha den till, slå till. Den verkar som sagt helt ok, men jag tittade inte på hur mycket användaren av osCommerce kan påverka utseende och uppträdande. Vilket kan vara en vital del av ett sådant system.
Och du, välkommen till webForum! :)
MvH,
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Välkommen till wF! :bire
Nu säger jag inte att den där webbshoppen är dålig då jag inte använt den själv (inte någon faktiskt) men hade det varit jag som skulle ha webbshoppen hade jag för det första valt en svensk webbshop och för det andra hade jag inte tagit en Open Source. Hellre då att jag hade betalat en slant till några kunniga för att göra det åt mig eller att jag hade kodat den själv. Detta mestadels på grund av att säkerheten brukar vara väldigt viktig på webbshoppar och det anser inte jag att Open Source är (eftersom alla kan se koden till den).
Om du ändå skulle vilja ha den lösningen tror jag att du kommer få anpassa den en hel den för svenska banker (för ni tänker väl tillåta betalning över internet?). :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Nexus86 skrev:
Detta mestadels på grund av att säkerheten brukar vara väldigt viktig på webbshoppar och det anser inte jag att Open Source är (eftersom alla kan se koden till den).
Varför skulle inte open source vara säkert? Ju fler som kan se koden, desto fler buggar/missar uppmärksammas och åtgärdas. Titta bara på PHPMyAdmin, för att ha PHP-relaterat, t.ex.
Annars håller jag med dig. Justeringar kommer att få göras för att få den anpassad till svenska kunder.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Vet inte riktigt. Jag vet att fler kan upptäcka buggar m.m. men det ger även andra möjlighet att hitta säkerhetshål och utnyttja dessa.
Fast i och för sig, om man tittar på Windows vs Linux, Windows har hur många säkerhetshål som helst och är inte Open Source medan Linux som är Open Source knappt har några. Så jag vet inte riktigt. Det går liksom att se från två håll. :)
R// Förlängde en mening. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Nexus86 skrev:
Fast i och för sig, om man tittar på Windows vs Linux, Windows har hur många säkerhetshål som helst och är inte Open Source medan Linux som är Open Source knappt har några. Så jag vet inte riktigt. Det går liksom att se från två håll.
Det är det jag menar. Att Linux däremot knappt har några säkerhetshål är en utopi, men de upptäcks mycket snabbare och rättas till eftersom att det sitter så många och pillar i koden. :)
Att ta en titt genom koden för en kritisk applikation som en webshop är, måste man göra - open source eller inte. Jag skulle inte bara lägga upp den som den är, med risk för att mina besökare och kunder kan bli av med pengar och integritet genom en dåligt utvecklad applikation. Däremot ser jag saken så att en open source produkt säkerligen har mindre hål, och mindre farliga, än en förkompilerad CGI-app t.ex.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Har man välskriven kod är det väl ok men då ska man titta igenom koden först för att kolla att den verkligen är tillräckligt säker. Tänkte själv påbörja ett webbshop-system för någon dag sedan och låta wF buggtesta den men det får bli en senare fråga. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Att skriva systemet själv är ju det bästa, och låta andra utvärdera det för att upptäcka buggar som man själv har missat. Men vet du vad man skulle kunna likna det som? Ja just det, open source. ;)
insiktMedlem sedan okt. 200317 inlägg Tack för välkomnandet och alla kommentarer!
Jag är helt inställd på Open Source, troligtvis på PHP eftersom jag har fler som kan hjälpa mig med utveckling där.
Finns det någon som vet något bra svenskt skript till webbshop?
Jag vill inte ha något hemmagjort litet skript som inte är testat på många sajter. Därför verkar något som osCommerce ganska bra, men ett svenskt system skulle givetvis vara bättre. Stabilitet är jätteviktigt, samtidigt som vi måste kunna lägga till funktioner själva, på ett smidigt sätt. Jag vill inte ha något som måste installeras på servern, heller..
Förslag?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
SPiN skrev:
Att skriva systemet själv är ju det bästa, och låta andra utvärdera det för att upptäcka buggar som man själv har missat. Men vet du vad man skulle kunna likna det som? Ja just det, open source. ;)
Vet jag väl. Meningen var att det skulle bli Open Source. :p
Som sagt, det går att se på Open Source från två håll och just då kände jag för att se på det från ett annat (rätt?) håll. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ett förslag är att söka här i PHP-forumet på sökordet "*shop", du kommer säkert att få lite träffar och trevlig läsning. :)
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
insikt skrev:
Jag vill inte ha något som måste installeras på servern, heller.
Det blir nog svårt att hitta något som inte måste "installeras". De flesta PHP-applikationer man kan ladda ner nuförtiden har en medföljande installationsfil (ett php-skript) som förbereder databaser och servern för att det ska fungera. :)
insiktMedlem sedan okt. 200317 inlägg Jag kanske borde definiera "installeras". PHP-skript som skapar tabeller i en databas är inga problem, det förutsätter jag nästan.
Däremot vill jag inte installera något som kör sin egen process på servern, utan använder det som finns, typ PHP, Perl, C++ eller annat...
Söker på *shop...
insiktMedlem sedan okt. 200317 inlägg "*shop" gav för många resultat, "webbshop" gav mest resultat med osCommerce i.
Principiellt håller jag med om att utveckla en webbshop själv, men vi har inte tid med det. Vi behöver ganska många funktioner som redan är testade och beprövade. Om det är någon som har erfarenhet av att skräddarsy osCommerce för svenska betalningssystem, kontakta gärna mig. Exempel skulle också vara bra.