cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg Jag har gjort en wapmail som hämtar mailen via IMAP, det fungerar utan problem på mitt webbhotell men när jag ska köra det lokalt får jag följande felmeddelande:
Warning: Couldn't open stream {localhost:143}
Jag kör
RedHat 8,
PHP 4.2.2,
IMAP Support enabled
IMAP c-Client Version 2001
SSL Support enabled
Kerberos Support enabled
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Du har ingen brandvägg eller liknande som hindrar trafiken ut?
Jag antar att du försöker öppna en koppling mot en utomstående mailserver, men det är där som programmet dör?
cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg Nej ingen brandvägg är i vägen.
PHP ligger på samma maksin som mailservern.
Jag kan ju tex connecta till mailservern via IMAP från outlook på en anna dator.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ok, kan du connecta från en klient på samma burk då?
Visa gärna koddelen där problemet uppstår, så kanske man kan se om något är skumt. :)
cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg Jag kan connecta från servern via PINE alltså lokalt.
function connect_imap()
{
global $user, $pass, $server;
$mbox = imap_open("{".$server.":143}", "$user", "$pass");
if (!$mbox)
{
require("error.php");
exit;
}
return $mbox;
}
Som sagt jag använder denna koden på FSDATA webbhotell och där fungerar det utan problem.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Och när du kör den lokalt, visas 'error.php' eller?
Skumt... När du ska öppna från FSData, kopplar du då mot din server eller mot FSData?
Testa följande:
$mbox = imap_open( "{localhost:143/notls}", $uid, $pwd );
...
Eller du kan vara tvungen att ange att du vill ansluta till INBOX också:
$mbox = imap_open( "{localhost:143/notls}INBOX", $uid, $pwd );
...
cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg Super det fungerade efter jag lagt till /notls jag tackar så mycket.
Men vad betyder /notls??
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Att du inte vill koppla genom TLS/att det inte finns TLS på servern. Vad TLS är för något, får du fråga någon annan eller söka på Google - jag kommer inte ihåg. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Pssst, markera gärna tråden som löst för att underlätta för andra medlemmar som kanske har samma problem. :)
Det finns en länk 'Acceptera som slutgiltigt svar' längst ned i varje inlägg, klicka på den länken i det inlägg som löste problemet så blir tråden markerad som löst. :)
sebbzMedlem sedan juli 2000297 inlägg Vad TLS är beskrivs här .