DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Just nu försöker jag göra en liten funktion där jag använder mig av ++ för att komma till nästa sida t.ex.
$nu_varande_sida = 1 ;
$nästa_sida = $nu_varande_sida++;
det där ger mig att $nästa_sida = 2;
Men hur ska jag göra för att få föregående sida?
$föregående_sida = $nu_varande_sida --;
det funkar inte, men jag trodde det var det som var mest logiskt.
så vad skriver man för att minska ett värde med 1 ?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Du har ett mellanslag i $nu_varande_sida --;
Ta bort det: $nu_varande_sida--;
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg provade det, men funkade inte, men hittade en annan lösning.
man kunde vist ta $nuvrande_sida-2
så fick man ett nytt värde =)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Re: motsatts till ++
Duffer skrev:
Just nu försöker jag göra en liten funktion där jag använder mig av ++ för att komma till nästa sida t.ex.
$nu_varande_sida = 1 ;
$nästa_sida = $nu_varande_sida++;
det där ger mig att $nästa_sida = 2;
Nej, det gör det inte. Du har antingen skrivit av din kod fel, eller så använder du den på fel sätt (så att det blir rätt, liksom). Som det är nu tilldelas värdet av $nu_varande_sida (vilket naturligtvis borde vara $nuvarande_sida :stud ;) ) till $nästa_sida, och ökar därefter på $nu_varande_sida till 2. För att få $nästa_sida att bli två måste du säga $nästa_sida = ++$nu_varande_sida; även om det naturligtvis vore enklare (och smartare, eftersom det inte ändrar på $nu_varande_sida) att bara säga $nästa_sida = $nu_varande_sida + 1;
Duffer skrev:
Men hur ska jag göra för att få föregående sida?
$föregående_sida = $nu_varande_sida--;
det funkar inte, men jag trodde det var det som var mest logiskt.
så vad skriver man för att minska ett värde med 1 ?
På samma sätt som du får nästa sida, fast med minustecken: $nästa_sida = --$nu_varande_sida; eller (bättre) $nästa_sida = $nu_varande_sida - 1;
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg att skriva ++ är samma sak som att skriva +1
Fråga Jesper Ek om du inte tror mig =P
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg var inte så han menade
skriver du
$tal = 5;
print $tal;
ger 5
print $tal++;
ger också 5 men efter att den skrivit ut värdet ökar den $tal till 5.
skriver du däremot
print ++$tal;
får man nu ut 7 i och med att den ökade till 6 i förra steget och i detta ökade den till 7 innan den skrev ut.
-- fungerar på samma sätt som ++ fast istället minskar den värdet.
alltså har du ++ eller -- efter variablen så använder du först värdet i variablen och sen ökar/minskar med 1.
har man däremot ++ eller -- före så ökar/minska man variablens värde med 1.
hoppas detta hjälper dig lite.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Duffer skrev:
att skriva ++ är samma sak som att skriva +1
Som sagt; nej, det är det inte.
Duffer skrev:
Fråga Jesper Ek om du inte tror mig =P
Hrrrm :stud
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Prova följande kod för att se hur det fungerar:
exempel sida
/red: Tagit bort c-kod och istlääet länkat till en temporär php-sida som visar hur det fungerar.