webForumDet fria alternativet

Databas-hanterare

3 svar · 308 visningar · startad av snoopie

snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg

Jag har ingen som helst kunskap vad gäller PHP, men har laddat ner ett nyhetsscript från en internetsajt. Scriptet är som sagt ett nyhetsscript, där personer med giltigt lösenord kan uppdatera nyhetssidan. En MySQL-databas är kopplad till scriptet och lagrar alla "inlägg", och jag skulle vilja veta hur man går in och ändrar i databasen (dvs. möjlighet att ta bort inlägg och liknande).

Tyvärr fanns dessa funktioner inte med på adminsidan till scriptet, så jag undrar om det kanske finns något program eller liknande att ladda ner och fixa det därifrån?

Mvh
Snoop

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Antingen om servern har phpmyadmin så kan du sköta allt där. Annars finns det ett antal program som du kan gå in i dbn och mecka med. Ex. Mascon och mysqlfront. :)

snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg

visade sig att phpmyadmin fanns! :)

Enligt supporten kunde jag "köra en SQL-fråga "select * from table..." för att lista upp alla inlägg i en tabell. Hittade åtminstone vilket fält man ska skriva det i, men jag har inte en aning om vad det där betyder. Någon som kan hjälpa mig med vad exakt jag ska skriva för att få upp en "tabell" där alla inlägg visas (varifrån man sedan ska kunna radera de inlägg man ej vill ha kvar)?

Tack för snabbt svar, hoppas det går nästan lika snabbt igen. :)
*otålig*

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Du behöver inte skriva någon sql för att ta bort dina inlägg via phpmyadmin. Det är bara att klicka sig runt :)
Välj först databas, sen vilken tabell du vill visa. Är inte så svårt.

Annars får du helt enkelt ta och lära dig lite SQL

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)