SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg Jag har kodat PHP ett tag nu och jag känner mig rätt säker och kan göra det mesta, men en sak jag inte satt mig in i är hur man använder klasser.
Hur skall man använda dom och använda de funktioner som man lägger in i klasser, finns det någon fördel med att skriva sina PHP applikationer med klasser och funktioner??
Finns det någon bra tutorial för just klasser osv?
yos0nMedlem sedan dec. 200171 inlägg Kortfattat kan man säga att klasser används för återanvändning och abstraktion av kod. Själva objektorienterade konceptet, där klasser och dess objekt ingår, är en aning för stort för att gå igenom här.
Hur man använder klasser i php finns det en del bra tutorials, och ett ställe du kan börja på är http://phpbuilder.com/columns/index.php3?cat=6&subcat=38.
För att få ett användningsområde i php så kan jag rekommendera att abstrahera databaskopplingar, dvs låta klasser och objekt ta hand om kopplingar till din databas. Det underlättar mycket när man behöver återanvända kod.
Det första jag skrev i objektorienterad väg till php var just en klass som skötte kopplingar mot en mysql-databas. Nu finns det redan en massa klasser som sköter just databashanteringen, men om du vill lära dig hur klasser och objekt fungerar så kan jag rekommendera att skriva en sådan klass själv.
Jag kan ju säga att när jag började med programmering och stötte på konceptet med klasser såg jag inte riktigt fördelarna med det. I mindre projekt tyckte jag det bara krånglade till en massa.
Sedan läste jag två kurser om objektorienterad programvaruutveckling på högskolan och insåg det oerhört praktiska i att använda abstrakta objekt osv. Slö som jag är orkar jag dock inte sammanfatta 9p högskolekurs här, så jag kan bara intyga att när man väl sett vad man kan göra med OOP så går man inte gärna ifrån det.
SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg tack så mycket, skall se om jag lyckas få ihop detta o lära mig