webForumDet fria alternativet

mkdir = ägandeproblem till skapad mapp

PHP

2 svar · 179 visningar · startad av peterpops

Medlem sedan aug. 200135 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag använder mkdir för att skapa en del mappar på min webbplats,mapparna ska innehålla bilder till reportage, mappen skapas automatiskt när man via administrations-gränssnitt lägger in ett reportage.

Nu till frågan, vi har precis bytt webbserver, och nu på den nya webbservern så verkar det som det blir något vajjsing med ägande-rättigheterna på skapade mappar, jag skapar thumbnails on-the-fly fast det fungerar inte som det skall. Thumbnailen skapas aldrig, dock så kan man visa bilden i webbläsaren när den är i naturlig storlek.

Som "owner" för skapade mappar/uppladdade filer är står det "80".

Är rätt grön på detta med ägare till mappar, filrättigheter etc.

Nån som har en gissning om vart problemet kan ligga?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Ägaren till mappen som skapas blir den som utför mkdir kommandot.

När du kör mkdir via ett php script så är det webservern som kör kommandot och då blir ägaren den användaren som webservern körs som.

Detta borde inte vara något problem utan jag tror att problemet ligger i rättigheterna på mapparna, kontrollera domoch sätt rätt mha chmod() kommandot.

Medlem sedan aug. 200135 inlägg

tack för det snabba svaret.
Har dock redan satt mapprättigheterna till 0777 på mapparna, så där finns inga begränsningar.

Har dock luskat ut att php körs i safe-mode på servern, och misstänker att det är det som ställer till det.

Nån som kan komma på en lösning på detta problemet?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)