Har en liten fråga.
Jag sitter med en sida med en tabell med 3 kolumner...den tredje kolumnen innehåller länkar till t.ex. "faq", "sök", etc...
När man klickar på en av länkarna vill jag att den ska hämta texten som skall stå på faq-sidan från databasen och lägga upp det i den mittersta kolumnen...Detta för att kunna ha bara en sida som hela tiden uppdateras med innehållet från databasen. =)
Men hur gör man detta? Skickar man med ett ID när man trycker på länken som sedan hämtas från databasen och sedan läggs in i mittersta kolumen? typ index.php=faq eller nått sånt?
nån som vet? :)
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg Du behöver ha något i länken som kan identifiera en viss rad i databasen.
Du kan t.ex använda id. Det går också bra att använda något annat som ser lite trevligare ut, så länge det är unikt för raden i databastabellen.
T.ex om du i databastabellen lägger till en kolumn 'namn' kan du lägga 'faq' som text i denna kolumn, och sedan skriva i din länk:
<a href="index.php?p=faq">FAQ</a>
Sedan när du laddar om sidan, lägger du kod liknande detta i din andra HTML-kolumn:
// Tillåtna val
$allowed = array('faq', 'search', 'etc');
if (isset($_GET['p']) && in_array($_GET['p'], $allowed)) {
$sql = "SELECT * FROM tabell WHERE namn='{$_GET['p']}'";
// Hämta raden
}
Hade du tänkt dig att automatgenerera dina länkar också ?
näe, ingen automatgenerering. =)
skall testa ditt exempel..
tack för hjälpen!
alltså jag har lagt upp nu en tabell som heter typ "info" som har ett gäng kolumner...typ "about", "news", som är fyllda med information...
fungerar det på samma sätt då? jag tänkte hur skriver man själva koden för att hämta in en hel kolumn?
jag skulle vilja skriva typ så här (bara rent filosofiskt)...
$sql = "SELECT * FROM tabell WHERE kolumn='{$_GET['p']}'";
förstår ni vad jag menar? ;-)
bassebhuMedlem sedan nov. 20014 028 inlägg det var väl det han skrev? fast han döpte kolumnen till namn i stället? :q
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
kalleklätter skrev:
alltså jag har lagt upp nu en tabell som heter typ "info" som har ett gäng kolumner...typ "about", "news", som är fyllda med information...
fungerar det på samma sätt då? jag tänkte hur skriver man själva koden för att hämta in en hel kolumn?
jag skulle vilja skriva typ så här (bara rent filosofiskt)...
$sql = "SELECT * FROM tabell WHERE kolumn='{$_GET['p']}'";
förstår ni vad jag menar? ;-)
Nej, det förstår jag inte :)
Kan du omformulera dig lite så även jag förstår.