webForumDet fria alternativet

2 problem

3 svar · 199 visningar · startad av Pres

PresMedlem sedan aug. 200315 inlägg

1: Hur gör man om man vill att en variabel ska öka med ett var 20 minut?

echo "...." . $name .
"<b><a href=\"items.php?drink\">drink</a></b><br>";

Är inte riktigt säker på hur man gör när man klickar på en text om man ska använda sig av <a href=" .
Men nu till problemet.
jag skulle vilja sätta in $name efter ?drink så att $name variablen syns uppe i text fönstret.

Verkar det lite oklart?

AgaithMedlem sedan jan. 2001168 inlägg
echo "<A HREF=\"items.php?drink=$name\">";
PresMedlem sedan aug. 200315 inlägg

Grr det var visst enkelt. Tack så mycket!

Nån som vet hur man löser problem 1?

1: Hur gör man om man vill att en variabel ska öka med ett var 20 minut?

Patrik81Medlem sedan okt. 2001537 inlägg

För att det skall ske måste man nog typ ladda om sidan var tjugonde minut och säga till scriptet att kolla om en variabel som man hängt med från förra sidan, med ett timestamp är hmmm 20 minuter "mindre" än nuvarande timestamp, och isåfall öka din variabel med ett. Timestamps är ju bara siffror som ökar med ett för varje sekund, så 20 minuter = 60*20 = 1200. Om den gamla timestamp är = nya timestampen - 1200 så har det ju gått 20 minuter. Typ. En idé iaf. finns säkert bättre idéer men de idéerna har inte jag fått än :/

Och för att hänga på den gamla timestampen så att man har en gammal att jämföra med, så skulle man ju kunna skriva ut i met refresh taggen en länk till samma sida igen, med ändelsen ?oldTS=$TS (eftersom det är den nuvarande timestampen när man sätter den, som skall bli den gamla när sidan laddas om om 20 minuter...) det blev nog tillräckligt invecklat och luddigt ;) om du vill att jag skall göra det ännu mer oförståbart så är det bara att fråga :D

MVH Patrik

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb