webForumDet fria alternativet

php hemma

5 svar · 294 visningar · startad av hadoque

hadoqueMedlem sedan juni 2003106 inlägg

jag jobbar lite med en sida med php och skulle vilja kunna köra sidan på min egen hårddisk för att kolla den innan jag laddar upp. Jag har testat en massa webservrar som utlovar enkelhet och php, men hittils har inget funkat... ska det verkligen vara så svårt att köra php hemma? har nu testat apache, men den php installationen är ju knepig (och icke rekommenderad av utvecklarna). Min fråga är altså, hur ska jag köra php på min dator utan att lägga ner altför mycket arbete?
Jag kör win xp home edition (altså funkar inte php-portalens lösning med windows-server..)

KänningMedlem sedan jan. 2003241 inlägg

Det finns bra guider du kan läsa för att få igång apache, jag gjorde det och det funkade och jag är totalt nollad..

NiklassonMedlem sedan nov. 2000823 inlägg

Förutsatt att du installerat apache, så tycker jag att installationsanvisningen som följer med PHP ganska enkel. Prova sök här i forumet och se om du hittar någon som stött på samma problem som du, annars postar du helt enkelt ditt problem i denna tråden så får du säkert hjälp... ;)

hadoqueMedlem sedan juni 2003106 inlägg

efter lite meckande hittade jag mitt problem mitt %systemroot% var inte c:/windows , utan c:/windows.1 (efter 2 ominstallationer).. efter att det var avklarat var ju resten enkelt..

förresten, finns det nåt bra sätt att ta bort gamla xp-installationer? de tar ju en massa plats...

erikhMedlem sedan okt. 20008 inlägg

tjena.. finns ett komplett paket med Apache, mysql, php, perl mm..

Ladda ner o installera foxserv via deras enkla installationsprogram...

https://www.foxserv.net

Kör server paketet själv & kan varmt rekommendera den utan nåt som helst krångel..

mvh
erik

AnkishMedlem sedan juli 200313 inlägg

Jag kör med IIS 5.1 vilket fungerar utmärkt. om du kör WindowsXP Proffesional, så matar du in skivan, drar till Lägg Till/Ta bort program-menyn, och klickar på installera Windows komponenter eller någe annat likt, kryssar i IIS (Internet Service Provider) och sen Nästa eller någe, låt det installeras. Sen vet jag inte var det hamnar *lol*. Så jag brukar söka efter Internet Serviece Provider. Sen får du ställa in så som du vill ha det. Leta på https://www.pagina.se hur du ställer in det (inte säker om det finns där, tror det bara, läser deras PHP bok och där stod det hur man gjorde) Lycka till i alla fall :D

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb