MizzyMedlem sedan mars 20036 inlägg Jag kodar mina hemsidor endast med hjälp av html kod. När jag sökte en gästbok till min sida, kom jag i kontakt med ASP script. Jag hade tänkt att jag skulle lära mig PHP, men vilket är egentligen bättre? Vilket är lättare att använda. Jag har ingen kunskap av varken det ena eller det andra. Har man flera möjligheter om man använder PHP? :e
Min fråga alltså: Skall jag satsa på att lära mig PHP eller ASP? §e
Smaksak, men jag tycker nog inte du ska börja lära dig klassisk ASP utan gå i såfall till ASP.NET (även om inlärningströskeln e högre där).
PHP e ganska lätt att lära sig och trevligt att jobba med tycker jag iaf. :)
Det beror ofta på vad det är för webserver. Enkelt uttryckt så har Apache servrar (Unix/linux burkar) stöd för PHP, och Microsoft servrar stöd för ASP. Linuxservrar brukar innebärar billigare webbhotell.
Vilket är bättre ger jag mig inte in på, men jag kan säga att PHP är ganska enkelt och kraftfullt med bra stöd för MySql databaser. ASP kan jag inte.
filipbhMedlem sedan juli 2002405 inlägg PHP, Linux-server och MySQL är det som gäller =)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Är du rik then asp.net else php ;)
php/mysql till folket!
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg PHP, Linux-server och MySQL är det som gäller =)
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg mina erfarenheter e att ASP e mycket lättare att lära sig, Men det e igentligen en smaksak, Så kolla in påda språken och se vilket som passar dig.
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Har alltid sagt ASP innan, men nu säger jag PHP. För att det går inte att köra ASP på min dator längre.. (har XP Home).
PHP går ju att köra på vilket operativsystem som helst..
dxmMedlem sedan feb. 200359 inlägg php är mycket änklare än asp iaf om man snackar kod nu det är skit mycket kod i asp (tycker jag) och det är lätt och lite kod i php.. fast det beror också på vad man kodar..
KänningMedlem sedan jan. 2003252 inlägg Tycker att php-manualen är ett bra hjälpmedel, det finns ingen sådan till ASP, eller så har jag kanske letat dåligt.
Gick precis över från ASP till PHP, känns helrätt.
jigganMedlem sedan juni 2003175 inlägg php knäcker asp när man ska koda större och mer komplicerade saker...det är min erfarenhet. Dessutom blir acces databaserna enormt stora väldigt fort...
Kan nog inte tillägga så mycket mer än det som redan sagts... en smaksak. Men jag föredrar (som de flesta i denna forumsdel) PHP och MySQL... it's fun and it's free ;)
pthaMedlem sedan aug. 200334 inlägg Enligt bechmark test så är PHP mycket snabbare än ASP (och även ASP.NET).
I det enda fallet då ASP är snabbare än PHP var arbete mot en Access databas, fast å andra sidan klarar inte en Accessdatabas mer än (i regel) 1 användare åt gången. Vilket är väldigt begränsande ifall man vill göra en webbsajt.
------
Linux, PHP & MySQL är det som gäller. (glöm inte Apache).
Du kan göra så mycket mer än bara webbsidor med PHP.
PHP är helt fristående från webben egentligen. Du kan göra en egen webserver ifall du vill i PHP. (http://pear.php.net/package-info.php?package=HTTP_Server)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
fast å andra sidan klarar inte en Accessdatabas mer än (i regel) 1 användare åt gången. Vilket är väldigt begränsande ifall man vill göra en webbsajt.
Vore ju kul att få en källa på den där kommentaren...
Och din polares, brorsa som känner en som arbetar med datorer räknas inte ;)
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Har läst samma sak men det mest liknande jag hittar nu är webStudio
De två sista orden adOpenStatic och adLockOptimistic finns där för att förhindra att andra användare öppnar och/eller kör databasen samtidigt som vi kör den.
pthaMedlem sedan aug. 200334 inlägg
cyprys skrev:
fast å andra sidan klarar inte en Accessdatabas mer än (i regel) 1 användare åt gången. Vilket är väldigt begränsande ifall man vill göra en webbsajt.
Vore ju kul att få en källa på den där kommentaren...
Och din polares, brorsa som känner en som arbetar med datorer räknas inte ;)
går det bra med Microsoft själv?
anledningen är att iom. att databasen är bara 1 fil så är det väldigt enkelt.
Filsystem tillåter bara att det finns max 1 session som skriver mot samma fil samtidigt. Det skulle bli väldigt paradoxalt ifall två sessioner skrev samtidigt.
Närmare förklarat är det som om två personer skulle skriva en och samma berättelse på samma papper, fast utan att veta om vad den andre redan har skrivit & var någonstans den andre är med pennan på pappret.
Det är därför MySQL databaser är uppbyggda utav flera filer, struktur & data separerade.
Det är alltså inte en begränsning i bara Access, utan filsystem i allmänhet och en begränsning som är i princip omöjlig att lösa.
Begränsningen hos access ligger i att struktur och data ligger i samma fil.
nöjd? :P :stud
ps: konstatera dig själv som ägd. :birp
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
ptha skrev:
Filsystem tillåter bara att det finns max 1 session som skriver mot samma fil samtidigt. Det skulle bli väldigt paradoxalt ifall två sessioner skrev samtidigt.
Var har du fått det ifrån?? Windows har inget emot att flera processer/trådar skriver till samma fil samtidigt så länge som ingen av dem låst filen exklusivt. I fallet med tex Access är det sen databasdrivisarnas uppgift att se till att tex enskilda poster låses så att datan inte blir korrupt men det innebär så klart inte att hela databasen är låst av en enda användare.
Om man använder ditt långsökta resonemang så klarar ju egentligen ingen databas mer än en användare åt gången eftersom det ju aldrig kan finnas mer än en skrivinstruktion i CPU:n åt gången.
Fast frågan är ju lätt avgjord med ett experiment: Lägg dig i en loop och öppna Access-connections tills ADO:n protesterar och se vad du kommer upp till. Jag kommer upp till 64 st. Hur många kommer du upp till?