mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg Tjena alla!
Någon som vet hur man kan göra satt resultatet från time() kan bli satt när man har månaden (3 bokstäver) till små bokstäver och även dom månader som skiljer sig från den amerikanska stavningen ska den byta från "oct" till "okt". Går detta att genomföra?
tack på förhand
/Martin
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Jag skulle göra en array med den svenska stavningen och sedan skicka månadens nummer in i den arrayen:
$months = array("Jan","Feb","Mar","Apr","Maj","Jun","Jul","Aug","Sep","Okt","Nov","Dec");
echo $months[date('m')];
// Nippe
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg hmm...
just nu har jag detta i min kod:
<?$months = array("jan","feb","mar","apr","maj","jun","jul","aug","sep","okt","nov","dec");?>
<?=$rad[inl_lasttime] = date("d M \K\l\. H:i",$rad[inl_lasttime]);?></td>
har försökt applicera din kod men utan resultat.
/MVH Martin
abcMedlem sedan maj 20032 inlägg Re: hmm...
Kolla också funktionen setlocale() som kan ändra språk. Med den funktionen kan du ändra språk till svenska (om servern stöder det) och sedan kan du hämta datumet formaterat på rätt sätt med strftime().
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Något så här borde funka..
<?$months = array("jan","feb","mar","apr","maj","jun","jul","aug","sep","okt","nov","dec");?>
<?=$rad[inl_lasttime] = date("d") . " " . $months[date('m')] . "Kl. " . date("H:i"),$rad[inl_lasttime]);?>
// Nippe
nkrantz: det du skrev såg ut att funka men det blev bara fel på den raden...
<?=$rad[inl_lasttime] = date("d") . " " . $months[date('m')] . "Kl. " . date("H:i"),$rad[inl_lasttime]);?>
har fösökt att felsöka lite med blir ändå fel... duvet inget som kan åtgärda det?
/MVH Martin
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg $rad[inl_lasttime] vad är det för ngt, borde det inte vara $rad['inl_lasttime']?
Testa med det!
/Niclas
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg hmm
det ska inte vara någon skillnad trodde också det förut men brorsan visa att det inte spela roll. Men jag provade ändå med: '
nu se koden ut såhär:
<?=$rad['inl_lasttime'] = date("d");
$months[date('m')];
date("H:i"),$rad['inl_lasttime']);
?>
funkar ej ändå. Den klagar på sista raden.
/MVH Martin
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Nu ska vi lösa det här :)
Vi tar det från början. Vad vill du lagra i $rad['inl_lasttime']? Jag antar att det är ett datum.
Är $rad['inl_lasttime'] verkligen ett timestamp?
Vad får du för felmeddelande?
// Nippe
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg hmm
i $rad['inl_lasttime'] finns ett timestamp som sätts av funktionen time().
/Martin
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Ibland stirrar man på fel saker: Här är din lösning
<?=$rad['inl_lasttime'] = date("d",$rad['inl_lasttime']) . " " . $months[date('n',$rad['inl_lasttime'])] . " Kl. " . date("H:i",$rad['inl_lasttime']);?>
// Nippe
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Och nu ännu bättre ;)
<?$months = array(1 => "jan","feb","mar","apr","maj","jun","jul","aug","sep","okt","nov","dec");?>
<?=$rad['inl_lasttime'] = date("j",$rad['inl_lasttime']) . " " . $months[date('n',$rad['inl_lasttime'])] . " Kl. " . date("H:i",$rad['inl_lasttime']);?>
// Nippe
funkar fortfarande inte.. klagar på min while rad som kommer efter SQL satsen..
har du irc?.. lite snabbare kommunikation där..
/Martin
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Vad ger den för felmeddelande? Jag kunde köra koden om jag tog bort alla dina require, men det hjälper mig inte så mycket eftersom jag inte kan köra mot din databas.
// Nippe
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Först något som kanske inte har med detta att göra.
session_start() är en header, och liksom alla headers måste den sättas innan något skickas till webbläsaren. Du kan alltså inte ha en tomrad före PHP-taggen:
<?php // <-- Översta raden längst till vänster
session_start(); // Före allting annat så du är säker på att ingen output sker
Sen till kod. Misstänker att det är på mysql_fetch_array du får ditt felmeddelande. Låt MySQL generera ett lite bättre felmeddelande:
$slogin = mysql_connect ("localhost", "$dbu","$dbp");
mysql_select_db("filip", $slogin);
$sql = "SELECT * FROM mingla WHERE online='1' ORDER BY inl_lasttime DESC LIMIT 5";
$sresult = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
Jag tog mig även friheten att byta ut mysql_db_query() eftersom den funktionen är "deprecated", vilket innebär att ditt skript kommer att sluta fungera endera uppdateringen. Om detta sker nästa uppdatering, eller om 10 år vet jag dock inte, men för säkerhets skull bör du byta ut den.
mahedelMedlem sedan juli 2002105 inlägg LÖSNINGEN!!!
jag bytte till:
<?
$slogin = mysql_connect ("localhost", "$dbu","$dbp");
mysql_select_db("filip", $slogin);
$sql = "SELECT * FROM mingla WHERE online='1' ORDER BY inl_lasttime DESC LIMIT 5";
$sresult = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
while($rad=mysql_fetch_array($sresult)){
då löste sig allt men vad gör satt scriptet kommer sluta fungera som beskrevs i matte's inlägg?
vad betyder "deprecated"?
/MVH Martin
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg deprecated innebär att funktionen kommer att försvinna i nyare versioner av PHP, precis som Matte beskrev här ovan!
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg En del funktioner eller sätt att koda är "deprecated". Vad det blir översatt till svenska vet jag inte, men det betyder att funktionerna är ersatta av andra funktioner som gör ett bättre arbete, eller annan syntax för kodningen.
För att inte lite äldre skript ska sluta fungera så låter man dom gamla funktionerna att fortsätta att gälla, men genererar då en notis som talar om att de är på utgående, och bör ersättas.
När tillräckligt lång tid har gått sedan funktionerna sattes som "deprecated" kommer de vid någon uppdatering att plockas bort. Använder du dessa funktioner i dina skript och webbhotellet uppdaterar PHP-versionen, så kommer dina skript inte längre att fungera.
Troligtvis hänger de gamla funktionerna med i många år, men varför fortsätta använda dom bara för den sakens skull. Då är det bättre att använda de nya funktionerna istället, som förmodligen gör samma sak på ett bättre eller säkrare sätt.
Kan tänka mig att vid uppdateringen till PHP5 kommer några gamla funktioner att tas bort, men om det sker och isåfall vilka har jag ingen aning om.