QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Hej
Läste för ett tag sedan att php inte är så kraftigt utan att man ibland måste blanda in något annat språk, ex. Java.
Stämmer det?
Om ja, i såfall vilka språk kan man kombinera med och vilket är vanligast/svårast/enklast m.m.? :)
Om nej, glöm tråden :p
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Har du någon länk till stället där du läste det? :)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Hmmm nej. Hittar inte det nu. Har för mig det var FlashX som skrev att php inte är så kraftfullt i sig utan att man kan behöva ngt språk som java. Kan dock ha fel mig, därför jag frågar. :)
SilodonMedlem sedan juli 20036 inlägg Om det är kraftfult eller inte bror väl på vad man ska göra ?
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Låt säga om man räknar en sida med 100 000 medlemmar med ca 10 000 inloggade hela tiden.
monAmourMedlem sedan dec. 2002258 inlägg PHP är kraftfullt, och använder du en snabbdatabas sedan så får du en mycket snabb applikation.
Det är mycket databasen det hänger på.
PHP har även funktioner för att använda java: http://se.php.net/manual/en/ref.java.php
Men behöver du något extremt kraftfullt så kan du ju kika mer på JSP eller kanske .NET.
Men jag tycker nog att man kan göra det mesta med php, det handlar bara om att programmera sunt och effektivisera koden så mycket som möjligt.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg vad jag har förstått så startas PHP varje gång ett skript ska exekveras och det tar ju givetvis mer kraft än om PHP hade varit igång hela tiden.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
monAmour skrev:
PHP är kraftfullt, och använder du en snabbdatabas sedan så får du en mycket snabb applikation.
Det är mycket databasen det hänger på.
PHP har även funktioner för att använda java: http://se.php.net/manual/en/ref.java.php
Men behöver du något extremt kraftfullt så kan du ju kika mer på JSP eller kanske .NET.
Men jag tycker nog att man kan göra det mesta med php, det handlar bara om att programmera sunt och effektivisera koden så mycket som möjligt.
Tack! Det var något sådant jag var ute efter. Det går inte kombinera php och jsp? :)
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Varför vill du kombinera det?
Varför inte enbart använda sig ev det ena eller det andra?
Vet du hur det är med JSP om det startas varje gång men försöker komma åt det eller om det är igång hela tiden?
Java servlets är väl igång hela tiden men det är inte så många webbhotell som tillåter en att använda det.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
The_Hulk skrev:
vad jag har förstått så startas PHP varje gång ett skript ska exekveras och det tar ju givetvis mer kraft än om PHP hade varit igång hela tiden.
Är PHP installerat som modul (det normala på åtminstone Apache) så ligger PHP laddat i bakrunden.
Däremot så tar det lite längre tid (jämfört med JSP och liknande) eftersom koden ska kompileras fullt ut.
Sen är det tänkt att PHP5 ska kunna integreras hårdare med Java. http://www.zend.com/php_and_java.php
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Hur är xml i php4?
I php5 kommer det vara helt med ju
päåpä.nät skrev:
XML support has been completely redone in PHP 5, all extensions are now focused around the excellent libxml2 library (http://www.xmlsoft.org/).
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Qimen skrev:
Låt säga om man räknar en sida med 100 000 medlemmar med ca 10 000 inloggade hela tiden.
Som sagt beror det då mer på hårdvaran på servern (minne, minne, minne) och databasen. Men precis som med ASP är det ibland en bra idé att skriva en modul i något plattformsberoende språk. Till PHP är det C som gäller, sedan laddar man modulen med dl (eller så konfar man in den i php.ini). Javafunktionerna skulle jag nog mer se som integrationsmöjligheter snarare än prestandaförbättrare, även om det säkert kan bättra på prestandan. (Gäller PHP4, iaf.)
Vad gäller JSP/Servlets är JVM:en som kör dem igång hela tiden. Annars skulle det inte bli det minsta kul ;)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Tack Matte för den länken, ska kolla lite på det nu.
Spango: ok, låter intressant det med dl, du säger att det är C som gäller, det går inte med C++?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jo, det borde gå bra. Dock har jag för mig att PHP-utvecklarna säger att man "bör" använda C (att de försöker hålla PHP-motorn i ren C) men det spelar ju kanske inte så stor roll :)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Okej, för innan så syssla jag en del med c++, sen kom jag på att jag ville pilla lite med php. :)