hadoqueMedlem sedan juni 2003105 inlägg Jag har ingen vana alls av varken mysql eller php, men ändå har jag försökt mig påatt installera webchess (baserat på mysql och php) på min websida. Det går som ni säkert förstår inte så bra. Kanske någon har lust att gå in på sidan och ge mig en fingervisning om vad som kan vara fel? min gissning är att det har med mysql att göra..men vad vet jag?
webchess.hadoque.com
här är en länk till webchess hemsida: webchess
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Tycker att det verkar som om PHP inte är installerat korrekt. Variablerna som skall parsas av PHP skrivs ut som text istället: $_POST['txtNick']
Testa att bara skapa en fil som ligger i rooten som heter test.php och har innehåller <? echo "hello world"; ?> Skrivs hello world ut så funkar det, om det skrivs ut med taggar å sånt så funkar det inte. Då är det alltså fel på din PHP installation.
// Nippe
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Vad för webbserver kör du med?
I IIS måste man lägga till så att iis vet att filer med ändelsen .php ska köras med php.exe :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Tråden flyttad till PHP, eftersom att det verkar vara ett PHP-problem. :)
MvH,
SPiN, moderator MySQL
hadoqueMedlem sedan juni 2003105 inlägg ok.. plötsligt funkar php.. ;) men nu får jag det här istället:
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hsphere/local/home/hadoque/webchess.hadoque.com/mainmenu.php on line 35
Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hsphere/local/home/hadoque/webchess.hadoque.com/mainmenu.php on line 65
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hsphere/local/home/hadoque/webchess.hadoque.com/mainmenu.php on line 109
Invalid Nick/Password
vad tror ni om det då? nu blev det plötsligt mysql ändå.. ;)
jag laddar upp den hänvisade filen...
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jodå, problemet är fortfarande ett PHP-problem... ;)
Följande rad:
$tmpOldGames = mysql_query($tmpQuery);
Byt ut till:
$tmpOldGames = mysql_query($tmpQuery)
or die( mysql_error() );
Så får vi se om det är något problem i SQL-frågan.
hadoqueMedlem sedan juni 2003105 inlägg ok, jag får:
Unknown column 'gameID' in 'field list'
så jag antar att jag får försöka mecka lite i mysql...
hadoqueMedlem sedan juni 2003105 inlägg ha.. nu tror jag faktsikt att det funkar.. ta er gärna en titt...
hadoqueMedlem sedan juni 2003105 inlägg ok, nu har jag ett till problem här. Jag har lagt in länkar till ett stylesheet i alla php-filer där det finns en head-tag. Detta har jag gjort för att webchess ska passa in med resten av min sida. Det har funkat på allting utom logout-meddelandet. I mainmenu.php anges det av denna kod:
case 'Logout':
$_SESSION['playerID'] = -1;
die("You have succesfully logged out. Click <a href='index.php'>here</a> to log back in.");
break;
hur gör jag så att detta meddelande visas som ett html-dokument (jag antar att det inte gör det, och det är därför det ser annorlunda ut..)
hadoqueMedlem sedan juni 2003105 inlägg ett annat alternativ skulle kunna vara att man dirigeras till en annan sida istället för att man får die-meddelandet..