supinumMedlem sedan feb. 2003113 inlägg
jag försöker köra psphplogin som finns att ladda ner på skriptarkivet.
Jag stöter på patrull redan när jag försöker bygga tabellen för det hela i mysql
CREATE TABLE user (
id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
name varchar(50) NOT NULL,
email varchar(50) NOT NULL,
pass varchar(30),
regnumber int(11) DEFAULT '0' NOT NULL,
PRIMARY KEY (id),
KEY id (id),
UNIQUE id_2 (id)
);
mvh david s
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Jaha. Tyvärr måste det vara något fel på min dator, för jag ser inte felmeddelandet/beskrivningen av felet som du naturligtvis postade?
K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg
CREATE TABLE user (
id INT (11) not null AUTO_INCREMENT,
name VARCHAR (50) not null ,
email VARCHAR (50) not null ,
pass VARCHAR (30) not null ,
regnumber INT (11) DEFAULT '0' not null ,
PRIMARY KEY (id),
UNIQUE (id)
)
Iom att id är AUTO_INCREMENT är den unik och behöver väl inte vara UNIQUE, den behöver inte heller ha default 0.
Så där nu har jag bytt lite moduler och tagit bort en massa motstånd på din maskin så nu ska det nog gå bättre...
Detta är det felmeddelande som phpmyadmin levererar när jag försöker få tillstånd tabellen med hjälp av tidigare i tråden redovisad query.
(jo, jag är medveten om att detta ijänklien är SQL-fråga men SgtPepper uppmanar i ett annat inlägg att feedbackfrågor skola ställas i PHP-forat)
**Error
SQL-query_:_
CREATE TABLE user( id int( 11 ) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment, name varchar( 50 ) NOT NULL , email varchar( 50 ) NOT NULL , pass varchar( 30 ) , regnumber int( 11 ) DEFAULT '0' NOT NULL , PRIMARY KEY ( id ) , KEY id( id ) , UNIQUE id_2( id ) )
MySQL said:
You have an error in your SQL syntax near 'user( id int( 11 ) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment, name varchar( 50 ) ' at line 1**
K@llen skrev:
Iom att id är AUTO_INCREMENT är den unik och behöver väl inte vara UNIQUE, den behöver inte heller ha default 0.
jag reagerade också på detta men tänkte att vad vet väl jag med min klena erfarenhet. Tillslut fick jag phpmyadmin att acceptera följande:
CREATE TABLE `user` (
`id` INT( 11 ) UNSIGNED NOT NULL AUTO_INCREMENT,
`name` VARCHAR( 50 ) NOT NULL ,
`email` VARCHAR( 50 ) NOT NULL ,
`pass` VARCHAR( 50 ) NOT NULL ,
`regnumber` VARCHAR( 11 ) NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `id` )
);
Men jag kan inte utesluta att jag därmed lämnat något ute för psphplogin's funktion som helhet....
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Hm, är inte user ett reserverat ord?
Nej, men däremot:
USAGE , USE, USER_RESOURCES och USING
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Det var ett tag sedan jag petade ihop det där, men jag testade orginal-SQL-filen på min MySQL nu och den gick igenom (jag kör MySQL 3.23.41).
Fast K@llen har ju rätt, id är ju auto_increment och behöver därför inte specas som UNIQUE, så du har inte missat något viktigt i och med att du ändrade i SQL:en :).