tobiassMedlem sedan maj 200254 inlägg Vad betyder detta? Jag skriver:
<?PHP
include("/inc/random_image.php");
?>
Och får felet enligt nedan. Det blir bara fel när jag relaterar sökvägen till sajt-rooten - include("../inc/random_image.php"); - går utmärkt. Men jag vill ju ha en generell adress som är densamma på alla sidor - och jag vill inte ha med hela domänen. Vad är fel? Kan jag komma runt det?
Warning: main() [function.main]: open_basedir restriction in effect. File(/inc/random_image.php) is not within the allowed path(s): (/home) in /home/y/ytarget/www/groups/gavle.en.php on line 25
Warning: main(/inc/random_image.php) [function.main]: failed to create stream: Operation not permitted in /home/y/ytarget/www/groups/gavle.en.php on line 25
Warning: main() [function.main]: Failed opening '/inc/random_image.php' for inclusion (include_path='./:/usr/local/share/pear')
Kent.JMedlem sedan aug. 2001153 inlägg Säkerhetsinställning i php.ini
; open_basedir, if set, limits all file operations to the defined directory
; and below. This directive makes most sense if used in a per-directory
; or per-virtualhost web server configuration file.
;
;open_basedir =
Vet inte om man kan komma runt det dock, förutom o remma det i php.ini då.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
Include med en absolut sökväg går gentemot filsystemets rotkatalog på webbhotellet...
Och du verkar ha tillåtelse att använda filer ur "/home" om man tolkar felmeddelandena lite...
Vad händer om du lägger till din "hemma-path" också - Gissar (från felmeddelandena) att något sånt här borde kunna fungera:
include("/home/y/ytarget/www/inc/random_image.php");
och vill du inte köra hårdkodat så borde du också kunna använda:
include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/random_image.php");