hej...
jag har en fråga som säkerligen någon här på wF kan svara på...
jag håller på att göra en community och allt har flytit på fint med sessions och allt ända tills nu...
nu ska jag göra gästböcker och mail...men hur ska jag lösa det med id? om man ska skicka till endast en person?
någon som kan hjälpa mig? mvh
jiggan
Varje användare har väl ett unikt ID? Använd det som foreign key ( Kommer inte på vad det heter på svenska... :x ), i dina tabeller för gästbok samt meddelanden.
men...kan man typ skriva använda något sånt här typ?
<form action="mail.php?send=mail&to_id=<?echo $_GET['to_id'];?>" method="Post">
men vad ska $_GET['to_id'] vara? jag måste väl deklarera det ovan nånstans?
Ja, självklart. Du kan ju låta användaren skriva in ett nickname ( För dessa låter du väl också vara unika? ) och sedan använda det som foreign key, och placera meddelandet mot rätt nickname. Finns inte nickname:et placerar du inte meddelandet i tabellen, utan låter användaren kontrollera att namnet är rätt ( Ett felmeddelande passar ju bra, där du förklarar att namnet inte hittas ).
okej...då har det blivit lite klarare...du kan inte ge ett exempel på hur man kan göra om man har en sida med en gästbok och ett formulär där formuläret och gästboken ligger på samma sida...man fyller inte i något mer än texten, och sen ska det ju naturligtvis bara hamna i dens gästbok man skriver det i...skulle varit till stor hjälp om du hade kunnat det...blir lättare att se...gärna någon enkel förklaring också...
Om du ska ha forumläret för din gästbok på samma sida, blir det jätteenkelt. Jag antar att du skickar med ett värde i URL:en för att identifiera vems gästbok det gäller?
Här är lite kod med psuedo-kod:
<?php
$id = $_GET[ 'userID' ];
db:open;
$result = db:run "SELECT fld1, fld2 FROM tbl WHERE userId=" . $id . " ORDER BY id DESC";
$guestbook = modify:$result;
show:$guestbook;
?>
<form action="AddMessageToGuestbook.php?userID=<?php echo $id; ?>" method="POST">
<textarea name="MessageBox"></textarea>
<input type="submit" value="Skicka!" />
</form>
hmm...okej...men hur ska sidan se ut där man sparar texten? man får ju connecta till mysql men hur ska jag sen skriva för att den ska stoppa in koden i rätt användare?
Det var inte PHP-kod, utan psudeo-kod ju - som jag skrev ( Mao. ingen riktig kod alls, utan bara för vägledning ). ;)
Jag föreslår att du letar efter tutorials på databasanvändning med PHP, finns säkert på http://www.phpportalen.net - för det är inte speciellt svårt.
Innan du börjar programmera bör du alltid börja med penna & papper för att få allting klart för dig hur det ska se ut. Börja underifrån och bygg uppåt. Först: Vad ska jag bygga? Vilka sidor ska jag ha? Databasmodellering, hur ska databasen se ut för att jag lätt ska kunna komma åt relevant information? Och så vidare.
Istället för penna & papper kan du använda UML, Universal Modelling Language. UML är ett språk för att modellera diverse saker, databaser, objekt, osv. Det är bra att kunna, men inte nödvändigt - det underlättar en hel del. Sök på 'UML' på google för hitta någonstans att börja. Ladda ner ett program, börja modellera på dina sidor/moduler och gå sedan vidare till databasen.
Om du inte orkar göra om allt, för att sedan göra rätt - så kan du ju fortsätta ( Men göra fel ;) ) och ge oss din databasstruktur. :)