webForumDet fria alternativet

POST vs REQUEST

10 svar · 403 visningar · startad av The_L

The_LMedlem sedan okt. 2001154 inlägg

Tjena. Jag sitter här med en dyrt införskaffad php-bok där det står att jag ska skriva $_POST['namn'] när jag vill ha fram ett värde från ett formulär där post-metoden används. Men det funkar inte för mig, utan jag måste använda $_REQUEST['namn'] istället. Nån som kan förklara varför?

//The_L

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Det var det underligaste. :q

Vilken version av php har du?

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Du ska alltid försöka använda $_POST[''], det är säkrare. Det andra är det samma som att ha Register_globals på on i phpconfig filen.
Men det ska funka med det första, vad får du för fel?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det låter ju väldigt märkligt. Har du verkligen satt metoden ( Attributet method ) i form-taggen till POST?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tänk på följande:

$_GET[] Här finns dom variabler som finns när man använder get metodet (skriver ex. variablerna i URL'en)
$_POST[] Här finns dom variabler som finns när man använder POST metoden i formulär (då syns inget i URL'en)
$_REQUEST[] Här i finns variablerna oavset om man använder post eller get.

Att sedan jämför $_REQUEST med att ha globala variabler är fel och lika säkert som $_GET och $_POST.

Har man Register_globals i php.ini satt så behöver man inte använda POSR/GET/REQUEST utan dom variabler man har i sitt formulär defineras som vanliga variabler i php, detta är osäker och skall undvikas.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Att sedan jämför $_REQUEST med att ha globala variabler är fel och lika säkert som $_GET och $_POST

Lika säkert är det ändå inte. Man har ju inte koll på om värdena kommer från ett POST/GET, vilket kan i vissa fall kanske orsaka problem. Man bör använda metod-anropen just p.g.a. detta.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag tycker det är lika säker som post/get, men oavset det så är den betydligt säkrare än "globara variabler" vilket man skall undvika.

Sedan är det behändigt att använda request om man i sina script inte vet vilket metod som kommer att användas.

Även post/get variabler går att fejka, det viktigaste är att det inte går initiera vanliga php variabler via get/post. Sedan vad hash variablen kallas är ointressant.

Ursäkta, jag har inte varit hemma på ett tag och inte kunnat delta i diskussionen. Här tänkte jag nu klistra in min kod med formuläret, men ser att jag har skrivit fel i formuläret. Jag har använt action både för att ange vart jag ska skicka formuläret och för att ange vilken metod jag använder. *ångest o ensamhet*
Nåja, även en nybörjare kan göra fel =)

//The_L

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Re: POST vs REQUEST

The_L skrev:

Tjena. Jag sitter här med en dyrt införskaffad php-bok där det står att jag ska skriva $_POST['namn'] när jag vill ha fram ett värde från ett formulär där post-metoden används. Men det funkar inte för mig, utan jag måste använda $_REQUEST['namn'] istället. Nån som kan förklara varför?

//The_L

OM det inte funkar med $_POST['namn'], testa med $HTTP_POST_VARS['namn'], det beror helt och hållet på vilken version du har av PHP.

Kul att alla är så hjälpsamma härinne på forumet. Men som sagt: jag hade gjort fel i formuläret. Tack för alla svar iaf.

//The_L

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Kan nämna för diskussionen längre upp att även cookies ingår i $_REQUEST.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)