webForumDet fria alternativet

header problem

11 svar · 280 visningar · startad av mhedda

mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg

Har ett litet skumt problem jag får inte med mig den sista variabeln, har provat att byta ordning på variablarna
men får inte med mig den sista oavsett vilken det är, så det verkar vara positionen i strängen som är avgörande men varför???

Tillägg ibland får jag något fel meddelande om CGI nånting och att headern inte inte är fullkomlig och det är den ju inte.
Är det någon som haft samma problem??

Här är koden:

header("location:bef_deltagare.php?project_find=yes&project_check=$project_check&namn_check=$namn_check");

MVH Hedda

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du har inte med några underliga tecken i dina variabler?

Kan du visa ett exempel på hur den riktiga URL:en blir respektive hur det ska se ut?

Denna sträng får jag och den ska se ut så.

bef_deltagare.php?project_find=yes&project_check=webben&namn_check=Lars Gunnarsson

Kan det vara mellanslaget. Nu verkar det funka ibland men den plockar inte med hela namnet. Hur ska man göra isåfall??
MVH Hedda

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg
$string = urlencode("bef_deltagare.php?project_find=yes&project_check=$project_check&namn_check=$namn_check");
header("location : $string");
$str = "bef_deltagare.php?project_find=yes&project_check=" . urlencode( $project_check ) . "&namn_check=" . urlencode( $namn_check );
header( "Location: " . $_SERVER[ 'HTTP_HOST' ] . dirname( $_SERVER[ 'PHP_SELF' ] ) . "/" . $str );

Borde fungera bättre. Enkåda endast din input för querystring. Se också till att följa standard och skicka med hela sökvägen till era filer som ni ska redirecta till, så ska det fungera i alla webläsare.

Hej och tackar så mycket nu fick jag detta
No input file specified.
så jag kör med header( "Location: $str");
och då funkar det perfekt.
Men det kanske är bättre att köra
header( "Location: " . $_SERVER[ 'HTTP_HOST' ] . dirname( $_SERVER[ 'PHP_SELF' ] ) . "/" . $str );

Är det bättre och så fall vad är felet med den??

MVH Hedda

Testa och se hur utskriften ser ut om du echo:ar ut den istället för att skicka en header:

echo "Location: " . $_SERVER[ 'HTTP_HOST' ] . dirname( $_SERVER[ 'PHP_SELF' ] ) . "/" . $str );
exit;

Det är bättre, för att man följer standarden. Attributet Location ska innehålla hela sökvägen till en fil enligt RFC:n för HTTP. Vissa ( De mest använda ) webläsare kan däremot hantera halvtaskiga sökvägar. :)

Så här blir den.
Location: digiwood/tid_rapport/stat_1/bef_deltagare.php?project_find=yes&project_check=Dynaweb&namn_check=Mats+Hedberg
Kan det vara att jag sitter lokalt

Förresten det är ju i en top frame kan det ha någe med saken att göra.

Nej, det ska inte spela någon roll.

Det verkar inte som att webläsaren skickar med någon Host:-attribut i headern till servern. Byt ut $_SERVER[ 'HTTP_HOST' ] mot din server, ex. http://198.2.3.1/.

Tack för all hjälp det funkar med ip nummret till servern.

MVH Hedda

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)