Jag har inte kollat runt på php.net efter något smidigare sätt, kom på ett sätt alldeles nyss, men jag undrar om detta är det smidigaste sättet, eller om det finns något bättre sätt. (Idén jag fick kräver att besökaren sänder data till servern med ett form, och det är nog inte på alla siter som man har möjligheten att lägga dit ett formulär bara för att kolla om besökaren kör med javascript på eller avslaget)
Iaf. idén jag fick var att man har en sida, med en form. I ett hidden fält (som man döper till något så att man hajar att det har att göra med JS enabled/disabled kollen) sätter man value till "Off" , och det absolut sista som man skriver med i htmlkoden innan </body> är en liten javascript-kod som ändrar värdet i hidden fältet från "Off" till "On" (eller liknande)
Om javascript är påslaget kommer ju värdet att ändras, om inte, kommer ursprungsvärdet att stå kvar, när formuläret skickas till servern.
Men som sagt, detta kräver ju ett formulär, och visst kan det kanske vara smidigt att baka in denna koll på sidor med formulär, men om man nu inte har ett på sin sida, så är det ju lite onödigt att lägga till ett bara för den sakens skull. Så hur gör man annars?