Jag skulle behöva ett namninsamlingsscript. Där man kan skriva upp sitt namn, vart man bor och en liten kommentar.
Och när man fyllt i det "formuläret" ska det automatiskt komma upp bland de andra namnen nedanför... Vore bra om någon kunnig kunde sätta ihop det? :) Eller om ni talar om lite hur man gör och vilket språk man ska använda? (det är väl PHP?)
Namninsamling script....
11 svar · 463 visningar · startad av androvic
Ja, om du har tillgång till Mysql och Php så är det lätt ordnat. Hmm... Den här frågan återkommer så ofta att jag tror det är hög tid att skriva ihop en liten guide... hang on...
Det går väl lika bra med ASP skulle jag tro?
Det är väl någon sorts gästbok du är ute efter om jag inte fattat det fel?
Är du däremot kunnig med PHP redan så försök sätta ihop ett script med det.
Har du en databas som funkar då?
"Gästbok" skulle man kunna kalla det, men jag vill ha det taight så en persons uppgifter kommer på en rad typ:
Namn, Bor Kort kommentar:
Kent Kentsson Göteborg Skriv på nu för tusan
Gunnar Gunnarsson Stockholm Hej hej...
Alltså nåt i den stilen det behöver inte se avancerat ut eller så...
Och jag är inte speciellt kunnig inom PHP :)
> Och jag är inte speciellt kunnig inom PHP :)
Har du tillgång till php och mysql på det stället där du har din webbsida?
I annat fall, eller i båda fallen faktiskt, skulle du ju kunna använda dig av min gästbokstjänst (gratis). Den funkar så att du först namnger de saker som ska lagras, exempelvis "namn", "ort" och "kommentar". Sedan skapa du en "mall", dvs en helt vanlig HTML-sida som talar om hur du vill att de ska skrivas ut.
Exempelvis så här:
<html>
<head>
<title>Kommentarer</title>
<head>
<body>
<p>Här är de människor som skrivit upp sig:</p>
%START%
%NAMN%, %ORT%: %KOMMENTAR%<br>
%SLUT%
</body>
</html>
Det som står mellan %START% och %SLUT% kommer att upprepas för varje namn på listan och så kommer %NAMN%, %ORT% och %KOMMENTAR% att bytas ut.
Jag har tillgång till PHP och MyQSL...
Använda din gratisgästbok och göra osm du skriver låter faktiskt intressant, men hur kommer jag åt din gästbokstjänst då?
I och med att du har tillgång till php och mysql tycker jag det är bättre att du använder det. Min tjänst är primärt till för dem som inte har de programmen.
Dessutom kan du ju göra så mycket mer om du lär dig lite om hur php och mysql funkar. Jag har som sagt börjat skriva på en guide som visar hur man gör en sån här sak.
Guiden finns på:
http://www.tydal.nu/se/dev/mysql.html
Uppdatera sidan lite då och då, för jag sitter alltså och skriver på den just nu.
tack för guiden, men skulle inte du kunna göra den lite mer utförlig och beskriva exakt hur jag ska spara allting och så, vilket jag ska spara i databas och vilka jag ska spara i php-filen.. Hängde inte ritkigt med i hela guiden...
Vore jättesnällt..
> men skulle inte du kunna göra den lite mer utförlig
Den är inte klar än, så allt finns ju inte med i skrivande stund. Men det vore ju i och för sig bra om det jag skrivit hittills var tydligt :-) Hmm...
> och beskriva exakt hur jag ska spara allting och så, vilket jag
> ska spara i databas och vilka jag ska spara i php-filen..
Ah, jag förutsatte visst att man visste vad Mysql och php är och vad de används till. Inte så bra. En sådan förklaring ska jag nog lägga till i inledningen.
Hur som helst, så här är det: Allt som besökaren matar in ska sparas i databasen. Men besökaren har inte tillgång till databasen. Alltså måste man använda sig av något som både har tillgång till databasen och det som användaren matar in. Detta något är php. Php kan anropa databasen och hämta/lagra saker i samt utföra kommandon på den med hjälp av php-funktionen mysql_query.
Du, som utvecklare, kan prata med databasen (Mysql) direkt, men i min guide förekommer inte det, utan allt går genom Php.
Jag kommer att gå igenom all kod som behövs längre ner i guiden. Det jag har hunnit skriva hittills är mest teori.
hehe tack så mycket. Det är verkligen snällt!
Jag har som sagt en väldigt låg kunnighetsskala inom PHP om det är 1-1000 kanske jag ligger på 2-4. Har dock läst på lite mer nu och tror jag fått till det nästan som det ska va... Tack tack!
> Jag har som sagt en väldigt låg kunnighetsskala inom PHP om
> det är 1-1000 kanske jag ligger på 2-4.
Medan du väntar på att jag ska skriva klart hur det här med Mysql och databaser fungerar kan du lära dig mer om Php på denna svenska sida:
http://www.phpportalen.net/school.php?id=1
tydal >> Hur gör man så man visar all information man fått i en ny fil (visa.php)? Alltså hur hämtar man informationen som lagrats?