hej hur gör man?
<?
if (isset($rad['Upptagen']) && $rad['Upptagen'] == 1) || (isset($rad['Borta']) && $rad['Borta'] == 0){
$status = "Offline";
}
?>
6 svar · 245 visningar · startad av jboy_87
hej hur gör man?
<?
if (isset($rad['Upptagen']) && $rad['Upptagen'] == 1) || (isset($rad['Borta']) && $rad['Borta'] == 0){
$status = "Offline";
}
?>
<?
if ((isset($rad['Upptagen']) && $rad['Upptagen'] == 1) || (isset($rad['Borta']) && $rad['Borta'] == 0)) {
$status = "Offline";
}
?>
Kanske?
Nu läste jag PHPportalens PHP-guide och kom fram till att det nog ska vara såhär:
if ((isset($rad['Upptagen']) and $rad['Upptagen'] == 1) or (isset($rad['Borta']) and $rad['Borta'] == 0)) {
$status = "Offline";
}
Jag hade nog använt den första varianten med && och ||
Matte skrev:
Alltså är PHPportalens PHP-skola inget att ha? :q
Det går ju inte att hitta ett enda bra ställe att lära sig PHP på! ;)
tackar :birp
Sebbe skrev:
Matte skrev:
Alltså är PHPportalens PHP-skola inget att ha? :q
Det går ju inte att hitta ett enda bra ställe att lära sig PHP på! ;)
Vad hittade du det att du ska använda and och or istället för && och || ?
Man kan använda vilket som, eftersom de betyder samma sak. Det som skiljer sig åt är hur "prioriterade" tecknen är. På samma sätt som * (gånger) körs före + (plus) i matematiken, så har de olika operatorerna olika prioriteringsordning. and och or kommer före && och ||.
I satsen ovan så har det ingen betydelse vilket man använder, och för det mesta kan man använda vilket som, med det vedertagna att använda bland PHP-kodare, och som därmed gör koden mer lättläst, är att använda && och ||.
Koden med and och or är alltså inte fel, men innan man är säker på när (och om) det gör skillnad på vilket man använder, är det lättast att hålla sig till && och ||.