webForumDet fria alternativet

mail funktion slö?

PHPur PHP

7 svar · 242 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej

Använder mail funktionen på flera ställen på min sida. På bland annat registrerings sidan så får man ett aktiveringsmail som man måste bekräfta. Allt det funkar men när det ska skickas från sidan så laddar sidan väldigt länge innan det blir skickat. Trodde det berodde på min egen server, men sen bytade jag till riktigt webbhotell och även där går det långsamt.

mail($email,$subject,"$message","From: $sentFrom \nContent-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\nContent-Transfer-Encoding: 8bit");

Exemplet ovan funkar men tar lång tid.

Går det inte att få detta gå snabbare? :q

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Det fungerar olika bra på olika webbhotell. Hos vissa går det snabbt, och hos andra går det långsamt. Vilket webbhotell använder du?

Sedan skall det kanske tilläggas att mail-funktionen inte är det snabbaste sättet att skicka mail på, men det är enkelt att koda.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Gislaved.net skrev:

Sedan skall det kanske tilläggas att mail-funktionen inte är det snabbaste sättet att skicka mail på...

Utan det är?

Använder aleborg
Skulle veta mer om ngn annan funktion då som är bättre :)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Att ansluta direkt till SMTP-servern går i många fall snabbare för mig. Du kan även använda dig av ett Perl-script istället för PHP. Jag upplever att det går fortare, speciellt när man ska skicka många mail.

På vissa webbhotell går det dock snabbt att skicka ett mail med PHPs mail-funktion. Dock inte från Aleborgs servrar, av någon anledning. Vissa av mina script som har fungerat väldigt snabbt på andra servrar går långsamt där. Det gäller även när jag använder mig av formulär och postar dem.

Men Aleborg löser säkert problemen, om det nu beror på hans servrar.

Blir det en märkbar skillnad om man kör med perlscriptet?

Jag vill bara slippa att det ska ta en halv minut till en minut att skicka ett mail, går det att lösa på något sätt? Kanske att använda någon annan mailserver eller på något sådant sätt. :)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Vi har ett litet problem just nu med sändning av mail på Linux-servern. Arbetar på att lösa det. Uppstod efter att ha installerat en patch till PHP!

aleborg skrev:

Vi har ett litet problem just nu med sändning av mail på Linux-servern. Arbetar på att lösa det. Uppstod efter att ha installerat en patch till PHP!

Okej, det var bra.
Misstänkte det var något sådant. :)

320 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
317 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)