Använder mail funktionen på flera ställen på min sida. På bland annat registrerings sidan så får man ett aktiveringsmail som man måste bekräfta. Allt det funkar men när det ska skickas från sidan så laddar sidan väldigt länge innan det blir skickat. Trodde det berodde på min egen server, men sen bytade jag till riktigt webbhotell och även där går det långsamt.
Att ansluta direkt till SMTP-servern går i många fall snabbare för mig. Du kan även använda dig av ett Perl-script istället för PHP. Jag upplever att det går fortare, speciellt när man ska skicka många mail.
På vissa webbhotell går det dock snabbt att skicka ett mail med PHPs mail-funktion. Dock inte från Aleborgs servrar, av någon anledning. Vissa av mina script som har fungerat väldigt snabbt på andra servrar går långsamt där. Det gäller även när jag använder mig av formulär och postar dem.
Men Aleborg löser säkert problemen, om det nu beror på hans servrar.
Blir det en märkbar skillnad om man kör med perlscriptet?
Jag vill bara slippa att det ska ta en halv minut till en minut att skicka ett mail, går det att lösa på något sätt? Kanske att använda någon annan mailserver eller på något sådant sätt. :)