webForumDet fria alternativet

Hämta HTML från andra servrar

0 svar · 177 visningar · startad av Gislaved.net

Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag delar som bekant ut gratis gästböcker. Mitt förra webbhotell brydde sig inte särskilt mycket om hur mycket bandbredd jag utnyttjade, men det gör mitt nuvarande, och eftersom jag har strax över 7000 gästböcker registrerade så går det åt en hel del. När jag startade tjänsten trodde jag att jag maximalt skulle kunna få 100 gästböcker registrerade, men nu registreras det fler än så varje månad!

Folk kan lägga till sin egen HTML-kod, och det kan bli ganska mycket ibland. Jag vill även i fortsättningen kunna erbjuda folk att styra layouten så mycket som möjligt, så jag funderar på vilka alternativ som är bäst.

Gästboken är kodad i PHP.

1. Lägga till en massa reklam i gästböckerna och dra in lite pengar som täcker utgifterna. Detta vill jag helst inte, just nu har jag en liten textrad längst ner i varje gästbok och det är ungefär så mycket jag hade tänkt mig maximalt.

2. Ta betalt för gästböckerna. Det vill jag inte heller.

3. Styra allt utseende med stilmallar och på så sätt minska varje sidas storlek. Nackdelen är att det inte är så många som behärskar detta. Jag tänker dock använda detta till mina förprogrammerade alternativ.

4. Låta folk lägga till egna HTML-koder ungefär som förut, men att dessa hämtas från deras servrar istället för min. Hur löses detta? Finns det några säkerhetsproblem?

De två första alternativen slipper jag alltså helst, men jag är tacksam på hur jag smidigast löser de två andra alternativen. Vilket av dem är bäst?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)