webForumDet fria alternativet

Nyhets script utan MySQL

8 svar · 381 visningar · startad av Skoog2000

Skoog2000Medlem sedan mars 2003162 inlägg

Kan man fixa ett nyhets script i Php utan att ha en en databas? Kan man tex använda .tex filer eller något?

Hopas någon kan hjälpa mej!

CoordMedlem sedan okt. 200211 inlägg

Klart det går :)

Du kan ju använda en helt vanliga txt-fil, sen t ex sparar i något "format" som gör det lätt att parsa:
Datum|Text, sen nästa nyhet på en nya rad, så är det bara läsa in den översta raden hela tiden och köra en $x = explode("|", $rad); så får man ut datum och nyet (bara som ett exempel)

Jag är inte duktig på sånt här och är nybörjare. Så att jag gör en textfil fil som ser ut såhär:

åå-mm-dd | Rubrik
Blagsmnkgosfgfgpafdjg fjgk dgfj kaldg jgk ljgdk ladfjk fdkgd ajdf dkl dfkgljgkaljkld jdkgdjdkg

åå-mm-dd | Rubrik
Blagsmnkgosfgfgpafdjg fjgk dgfj kaldg jgk ljgdk ladfjk fdkgd ajdf dkl dfkgljgkaljkld jdkgdjdkg

´Hur gör jag sedan för att få in det i ett html dokument? och hur gör jag för att uppdatera det där online, för visst går det?

Kan man ha en funktion som är som : "läs mer.." eller dylikt?

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

Hörrudu Skoog .. vad ska du ha hjälp med ??

You know who i am... :birp

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 083 inlägg

Kolla på http://www.a-kok.com/php.php - där finns ett gratis gästboksskript som är lätt att omvandla f dina behov, dessutom lär du dig lite php på köpet. :)

Går det överhuvudtaget att fixa något av det här i FrontPage? Altså, det borde ju gå där man ser html-koden i vanliga fall.

Faul: Vem fan är du? Hansson?

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

Hoppa över frontpage .. knacka php kod i notepad, ultraedit eller liknande .. det sistnämda rekommenderas i windows miljö

Skoog .. vi syns på fredag :birp ? - nej, jag är ingen Hansson :l

Jag kan hjälpa dig komma igång med ett nyhetsscript later..

Fuel: Ok, men jag har ej något av de ovannämda programen.

På fredag? Jag vet ej vad jag gör då?

ta det här över PM, altså om vem du är å så.

Hej igen.

Har kollat lite på https://www.hotscripts.com men där fanns det ju så många, är det någon som kan tipsa mej om det bästa? eller någon som har testat något iaf.

Är det säkert att lada ner från den sidan eller kan det komma med virus eller så?

Frågan altså: Någon som kan tipsa om det bästa gratis nyhetsscriptet i Php med text-filer som databas? Behöver ju inte komma från hotscript, gärna från någon svensk hemsida så jag lär mej mer. fattar bättre då.

Tack på förhand. Har php4 stöd på min server.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb