Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Jag sökte runt lite men hittade tyvärr inget, så jag antar att det inte kommit upp förut, men iaf. låt oss säga att jag sitter här i Sverige, men så har jag en vän som sitter i Australien. Och så är jag lat så jag orkar inte räkna manuellt med timmar fram och tillbaka för att komma på vilket datum eller tid det är därnere, men jag har tänkt ringa personen, och vill inte gärna ringa å väcka honom mitt i natten. Så jag tänkte skriva ett script som gör allt räknandet för mig.
Men som sagt, hittar inget på det ämnet, så jag vet inte riktigt var jag skall börja, någon som har lust att knuffa mig i rätt riktning? Gärna en länk till något relaterat på php.net och någon form av tanke runt hur det skulle kunna gå till i teorin.
För det slutliga målet är en funktion som tar emot ett namn och ett land, och sedan spottar ut personens namn och vad klockan/datumet är i det landet just nu.
Nåväl, alla tankar och förslag är välkomna
MVH Patrik
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg En karta med tidszoner hittar du här: http://www.bok.bonnier.se/lexikon/tidszoner.htm
För att visa en tid som är för en viss tidszon, kan man använda gmdate http://se.php.net/manual/en/function.gmdate.php .
// Differens mot Greenwich Meantime
$diff = +8;
echo gmdate("Y-m-d H:i:s", strtotime("$diff hour"));
Sen hur du lagrar differensen och tar hänsyn till att flera länder ligger över flera tidszoner, samt att ett antal länder har sommartid, är ett problem du får fundera vidare på.
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Det blir med andra ord en hel del kodande =)
Grejjt, det är så jag vill ha det =)
Jag tackar för länkarna, nu ska jag bara ta rätt på hur det där med sommartid funkar å vilka länder det gäller, å sedan lär jag ju vara på god väg =)
Tackar o bockar
MVH Patrik
cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Hehe, kanske skulle poängterat lite bättre att det bara var ett exempel, men den länken var ju käck den med, med lite pillande skulle man säkert kunna hämta all data man behöver från deras sida, och bara presentera det på ett eget sätt. =)
MVH Patrik