webForumDet fria alternativet

Sessions och frames

3 svar · 213 visningar · startad av Fuel

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

Jag har sökt i wF och lite på nätet men inte hittat något som ger hygglig info, kanske ni vet var det finns eller kan ..

vad är det som gäller för sessions när det gäller frames ? blir in & utloggning och annan session uppdatering på en framessida mer invecklad ?

MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Jag skulle tro att det som främst spökar till det när det gäller frames och sessioner är att när du satt en session i en frame, måste de andra "framesen" uppdateras för att sessionen ska gälla där också.

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

det blir mao en del javascript för att uppdatera frames fram & tillbaka, men om javascript är avstängt failerar hela sajten, men då får väl besökarna skylla sig själva, kanske köra en script koll på framessetet?

Inget mer matnyttigt ?

MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Något man ser emellanåt är når folk har en fin kort domän i sitt adressfält, och sedan länkar sin frame till en annan domän (med längre och mer svårläst domän), är att säkerhetsinställningarna i IE6 inte tillåter cookies (läs sessionscookies) i den domänen du har i din frame, och sessionen kommer inte att fungera.

Det finns en liten risk (fast jag tror inte det är så) att du kan få problem om du i din frame-länkning använder src="http://..." även då länkningen är till samma domän.

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb