webForumDet fria alternativet

PHP och SSH hur?

0 svar · 162 visningar · startad av fredriksk

fredrikskMedlem sedan maj 2001211 inlägg

Jag har letat som en tok efter detta på nätet... Finns en artikel på PHPbuilder men den gav mig inte mycket... Så nu står mitt hopp till er.... Som så många gånger förr... :r

Problem:
Jag behöver, genom PHP skript, logga in på en linuxserver och köra ett kommando (typ skapa mapp). Den ända trafiken som servern accepterar är SSH.

Lösning:
Jag vet att PHP inte har några inbyggda funktioner för att köra SSH så man är alltså hänvisad till exicute() eller liknande kommandon för att styra SSH.

Problemet är att alla SSH klienter jag har provat inte tillåter att man skickar med password som argument till dem. Alltså det går bra att skicka hostname, username, port, command etc till den men vad hjälper det om man fastnar vid loginrutan.

Så då är man alltså hänvisat till SSH-agent kanske... men serru där är jag nu och det bara snurrar av nycklar och autentizering i huvudet på mig...

Så om det är någon som har en smartare lösning på problemet eller vet hur man sätter upp SSH-agent så man slipper logga in med lösenord så slår jag små obetydliga frivolter av lycka på den här sidan skärmen....

Tack för ordet...

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)