webForumDet fria alternativet

Bästa lösenordslösningn med php & mysql

PHPur PHP

5 svar · 415 visningar · startad av Bäckman

BäckmanMedlem sedan nov. 2001274 inlägg

Har funderat lite kring det här med lösenordshantering i databaser, och jag har inte kommit fram till någon bra lösning. Har helt enkelt inte koll på vilka bra funktioner o.s.v. det finns för detta i php och mysql. Just nu sparar jag bara lösenorden som varcharfält i mysql-databasen utan någon som helst kryptering eller så. Men om man någon gång i framtiden ska göra något väldigt seriöst så är det nog bäst att ändra på detta....

Väldigt tacksam för förslag och vägledning. Lösenorden ska alltså användas till en communitysida t.ex. :)

soocksMedlem sedan feb. 200240 inlägg

Jag kör med md5-kryptering som stöds av php.

Jag krypterar alla lösenord i min databas med den och sedan för att kontrollera om ett inskrivet lösenord stämmer med det i databasen så krypterar jag det inskrivna lösenorder och jämför med det i databasen. Detta för att md5-algoritmen är en sk. envägsalgoritm och inte ska gå att dekryptera.

Lite rörigt kanske, men du förstår säkert, det finns mer info i manualen (md5 heter funktionen).

filipbhMedlem sedan juli 2002405 inlägg

Ett exempel...

<?
$text = "Test";
$text = md5($text);
echo $text;
?>

När man ska verifiera lösenordet och det är sparat i md5 så måste du ju kryptera det man skriver in till md5 innan det ska verifieras med användarnamnet..

BlueVisionMedlem sedan mars 200361 inlägg

jag kör sha1....den är bättre och fungerar lika enkelt!!

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

varför är sha1 bättre?

BlueVisionMedlem sedan mars 200361 inlägg

sha1 krypterar i 160bitar......näst intill omöjligt att knäcka!

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)