webForumDet fria alternativet

cookie

7 svar · 226 visningar · startad av Ann-Sofie

Ann-SofieMedlem sedan mars 2003136 inlägg

Nu har jag bestämt mig för att använda cookie till min poll för att åtminstone de flesta inte ska kunna rösta mer än en gång.

Har kollat runt lite och försökt fram och tillbaka med olika förslag men lyckas inte.

Förstår att setcookie ska ligga överst på sidan, kommer det att ställa till det för min header() som också finns där?

Fattar inte riktigt vad jag ska ge setcookie() för värde...

Jag behöver alltså värsta basic-hjälpen!!!!!

Tiden för cookien kan jag variera sen, vill sätta den lågt först så jag kan testa att allt funkar.

tack på förhand!

MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg

Är det en location du anger i header()? Då är det inget problem så länge du sätter setcookie() innan du använder location...

setcookie("kakansnamn", "kakans värde", 0, "/");

nollan där ovan anger att kakan ska raderas när browsern stängs, så istället kan du t.ex. skriva:

setcookie("kakansnamn", "kakans värde", time()+604800, "/");

för en vecka (60 * 60 * 24 * 7)...

Lycka till!

Ann-SofieMedlem sedan mars 2003136 inlägg

Ja det är en location så då ska väl inte det vara svårt då *pust* Det som du skrev har jag testat olika varianter på men gör väl fel eftersom det inte funkar...
Vad är det för värde på cookien som man är ute efter? Jag vet inte vad jag ska skriva där...

Tack för ditt svar!

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Är också lite nyfiken på det här.

just "kakans värde" vad kan man ersätta den med? Är det timern som ska ligga där eller vad menar du med det?

mvh

elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

namn vs. värde fungerar på samma sätt som med en session.
ett vanligt användningsområde är ju te.x att göra en automatisk logon som här på webforum. då sparar man en kaka som heter tex. userid som har ett värde av te.x 6789 vilket då skulle vara användarens id.

hoppas det klargjorde lite.

Ja det tror jag, men om jag nu inte har för avsikt att "registrera" besökare på det sättet, vad har värdet för betydelse då? Det kanske inte spelar någon roll vad jag fyller i där då?

mvh

elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

Nej. precis som du gissar har värdet i många fall ingen betydelse. det kanske räcker att veta att det finns en kaka.
I fallet med webbpollen skulle den kunna se ut något liknande setcookie("poll", "linuxvswindows", time()+604800, "/"); eller vad nu pollen handlar om. praktiskt om du har mer en än poll

Men det räcker väl inte med att bara använda en kaka?
Alltså, en enda kaka räcker väl inte? Jag måste väl skriva något mer än den strängen i mitt script?

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)