Som ni kan se på rubriken så ser mitt felmeddelande ut såhär:
Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)
Jag har precis installerat mysql på min Linux Red Hat 8.0 installation jag kan gå in via konsolen och koppla upp mig mot databasen men inte via nån php kod, använder mysql_connect('localhost', 'root'....osv. när jag ska koppla upp!
Jag avänder mysql root kontot för uppkoppling via php kod, ska man kanske skapa ett nytt konto för att använda i php kod?
tacksam för hjälp!
// Richard
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Nej, det går att använda root-användern från php med...
Om jag inte minns helt fel så beror felmeddelandet att mysqld inte är igång...
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Du bör skapa ett nytt konto som du använder, men det är inget krav, du kan köra med root om du vill.
Felmeddelandet tyder på att mysqld inte är startad, prova att starta det med kommandot "/etc/init.d/mysql start"
okej ,tack för svaren...ska sätta mej ner o fiffla med det så fport jag kommer hem :P
NiehlsMedlem sedan juli 2002131 inlägg alternativt
safe_mysqld -u root &
Vad gör safe_mysqld för något?
NiehlsMedlem sedan juli 2002131 inlägg startar mysql-demonen
\edit:
ojsan hoppsan. man kanske skall läsa ordentligt innan man postar. sorry. demonen verkar ju redan vara igång.
:r
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Niehls: man bör inte köra mysql-deamonen som root
Vill ändå inte fungera =/
1. Kör först igång Apache med raden
/www/bin/apachectl start
där /www är kataogen vart jag har installerat apache
2. Försöker få igång mysql med raden
/etc/init.d/mysql start
"Starting Mysql daemon with databases from /var/lib/mysql"
Men det vill ändå inte fungera.
Någon som vet som an vara knasigt på min lilla red hat 8.0 server?
(jag är en tidigare windows nörd som kört php+mysql på IIS och är därför ny inom linux området*