BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg När jag exprimenterar med PERL/CGI så har jag installerat en liten Sambar-server, som jag kör och testar mina script på.
Finns det något liknande för PHP? Någon liten mini-server som man kan installera enbart för det ändamålet, och som man kan prova sina PHP-script på?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Jag brukar använda mig av Xitami , liten smidig webbserver som fungerar utmärkt i samband med att man utvecklar kod.
BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg Fick det inte riktigt att fungera. Är det något mer än Xitami som behövs?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Vet inte om det kanske finns inbyggt i Xitami, annars lär du ju behöva installera php.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Abyss Web Server är också en liten sak...
http://www.aprelium.com/abyssws/
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Jo, PHP behövs ifall du vill använda det. Har du PHP installerat sedan tidigare så finns det beskrivning i dokumentationen hur du ska göra för att få igång Xitami tillsammans med PHP. Har du inte installerat PHP så kan du vid installationen av PHP välja att det är Xitami du har som webbserver. Förutsätter att du använder dig av den version av PHP som har installerare.
BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg Så här i efterhand kanske det var lite naivt att tro att man ska kunna köra PHP, utan att ha det installerat på webservern. Men å´andra sidan skulle man ju kunna tycka att det borde finna någon form av funktion i en webserver som gör att man kan köra PHP-kod, utan att behöva installera hela kittet. Perl/CGI finns ju exempelvis som standard på var och varannan lite server man kan ladda hem, tänkte att det gällde nog även PHP. Man lär så länge man lever. :)
När jag skrev inlägget igår, så hade jag hela kvällen på mig att få ordning på detta. Nu har vi släktingar på besök som är här hela påsken, så då lär man ju försöka vara lite social. Får kika vidare på detta efter påsken, och försöka få ordning på detta med PHP-installationen. Om inte annat så återkommer jag ;)
Tack för hjälpen och tipsen, och ha en bra påsk!
Jag säger bara en sak... phptriad, installerar apache, mysql och php i ett nafs... bra om du bara ska utveckla.
Här hittar du den