MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Jag vet inte om det är nån här som har stött på följande, men:
Jag försöker läsa av referern i ett PHP-script som ev. laddas från ett frameset. Alltså, jag försöker ta reda på om dokumentet för tillfället laddas från ett visst frameset eller inte.
Problemet nu är att både IE och Camino på Mac OS X 10.2 inte verkar lämna nån HTTP_REFERER av nån anledning? Testar jag med IE 6 på Windows XP funkar det prima.
Är det nån som vet varför och hur man löser detta?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det hänger på inställningar hos klienten om denne ger ifrån sig HTTP_REFERER eller ej.
Som exempel kan nämnas att jag bytte dator i november. Med den kom Norton Internet Security. Där var som default HTTP_REFERER blockerat. Jag är nog inte ensam om att använda N.I.S.
M.a.o bör man inte göra några skript som hänger på HTTP_REFERER, och använder man det så bör man först göra en koll med isset() om den är skickad.
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Mm.. Frågan är ju bara hur jag kan lösa det här på nåt annat sätt.
Tanken är att ett frameset med inloggningsfunktioner ska visas om man går till en URL på den här siten. Alltså kollar jag högst upp på varje sida om HTTP_REFERER är framesetet. Om det inte är det redirectar jag till framsetet. Om det är det är allt frid och fröjd.
Har du nån tanke om hur man löser det här utan att använda HTTP_REFERER?
CoordMedlem sedan okt. 200211 inlägg En mycket ful lösning är ju att skicka med addressen med en GET-variabel.
typ: http://www.sida.com/ensida.php?ref=/ensida.php
ref kan ju då skapas med $_SERVER['SCRIPT_NAME']